Groen & Geel - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Groen & Geel - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Groen & Geel

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

29 Januari 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

“Nothing is more embarrassing in the ordinary intercourse of life than this irritable patriotism of the Americans.”
Alexis de Toqueville, Franse aristocraat die in 1831 naar de VS afreisde, dit land observeerde en vervolgens zijn bevindingen in 1835 publiceerde in Democracy in America.

Monsieur de Toqueville vatte pakweg 172 jaar geleden al samen wat ik de afgelopen 1,5 week over dit rare volkje dacht – en nog steeds denk.
Het leventje is hier nu echt begonnen: ik ga nu de 3e week van colleges in en ik kan jullie vertellen dat het waar is wat men zegt: in Amerika moet je inderdaad @#$%^& lezen voor alle vakken. (Of denk ik dit maar omdat ik in NL selectief las…?) Want de docenten hanteren hier het principe van ‘onverwachte overhoringen’…. Welcome back to Raayland :S
Effectief is het natuurlijk wel: men krijgt zelfs mij aan het lezen ;)Krijg nu wel een overdosis America, want ik bevind me nu niet alleen in het land en tussen de inboorlingen, al mijn leeswerk gaat ook nog eens over de US of A, aangezien ik drie American Studies vakken volg. Bij mijn Philosophy vak behandelen we op dit moment het bestaan van God, vanuit een bepaald perspectief ook erg Amerikaans. En tsja, bij Spaans leer ik natuurlijk Spaans, dè tweede taal (maar eigenlijk bijna-groter-dan-het-Engels) van Amerika.

Naast al het gestudeer, heb ik natuurlijk wat tijd vrijgemaakt om wat ontspannende activiteiten te ondernemen. Zo hebben we winterpret in optima forma beleefd: samen met Aag, Courtney en Sidney ben ik gaan sleeën.. hilarisch :D (zie filmpjes op Aagje's site!) Was vergeten hoe leuk dat kon zijn (want tsja, wie kan zich nog herinneren wanneer we in NL een fatsoenlijk pak sneeuw hadden?!). Het traditionele sneeuwballengevecht was natuurlijk ook present en als kersje op de taart hebben Aag & ik onze eerste ‘snow angels’ gefabriceerd (op de grond liggen en wapperen met die handen en benen!) Het prachtige resultaat is uiteraard vastgelegd op camera... tjek de link onder aan de pagina maar :D

Het Iowaanse nachtleven kwam ook niet onder Aag & mijn aanwezigheid uit. Zo zijn we vorige week vrijdag naar een soort zaaltje geweest waar drie bandjes op kwamen treden. Ze hadden daar geen bar, dwz dat je je eigen drank mee moest nemen. Dus: eerst een bezoekje aan de liquor store gebracht (die trouwens tot 3 am open zijn..absurd!). Onder het genot van een echte Bud Light (hmpff, ik mis de Hertog Jan!) naar wat slechte bands geluisterd. Aag peerde ‘em halverwege naar ‘the Fieldhouse,’ een echte kroeg. Uit haar verhalen kon ik opmaken dat je er de ogen uitkijkt: de dansvloer (inclusief spiegelwand en palen.. get the picture?) stond afgeladen vol met jong volk dat helemaal loos ging. Dansen kon je het blijkbaar niet noemen, want er was schijnbaar geen millimeter ruimte tussen man en vrouw. Ik denk dat een paringsdans een betere benaming is ;) Maar goed, ik moet het zelf nog gaan evalueren, want dit weekend zijn we niet de stad in geweest.
Afgelopen vrijdag zijn we namelijk naar een birthdayparty geweest van een vriendinnetje van Aagje’s roomie Kelsey. Ons eerste echte “keg-party” was een succes :) Voor de leken onder ons: een “keg” is een vat bier (en dus niet onze oude basisschool ;)). Om er wat uit te krijgen, moet je à la een fietspomp aan een pompje pompen. Wederom Bud Light, maar we hebben ons prima vermaakt! Veel gezellige mensen (waaronder een bijzonder exemplaar: een black man met blauwe ogen!), leuke muziek, sfeertje hing er wel: dikke prima dus.

Mijn roomie Bethsaira is trouwens ook echt relaxt :) Alhoewel ze niet vaak op onze kamer is (alle foto’s en haar pc leiden haar af van het studeren…), hebben we leuk contact als ze er wel is. Vrijdagnacht hebben we nog een uur liggen keutelen in bed over alle zatte mensen die we thuis hoorden komen van het uitgaan :) Met het “God Bless”-gehalte valt het trouwens reuze mee: ze gaat alleen naar de kerk als ze thuis is bij haar ouders in Chicago… Hoogstwaarschijnlijk gaan Aag & ik Bethsaira’s ouders een bezoekje brengen wanneer we met Springbreak naar deze geweldige stad afreizen. Binnenkort zal ik jullie uit jullie spanning verlossen en een foto van m’n roomie plaatsen ;)

Maar om even terug te komen op de quote die ik boven aan deze blog gebruik: ik heb me de afgelopen 1,5 week groen en geel lopen ergeren aan ‘de Amerikaan.’ Omdat een tirade van mij ook zo eenzijdig is, wilde ik jullie vragen om jullie grootste ergernissen aan ‘de Amerikaan’/ America te posten. Dit kan van alles zijn: cultuur, houding, uiterlijk, foreign policy.. Kom maar op met al jullie walgingen ;) Klein marktonderzoekje om te kijken of jullie ergernissen overeenkomen met die van mij Alvast bedankt voor de medewerking!

Houdt jullie taai & zorg dat er geen boomstammen op je hoofd (of andere lichaamsdelen :P) waaien wanneer er weer zo’n nare storm de kop op steekt ;)

kus Janneke

Foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=ODUC8IGM

  • 29 Januari 2007 - 06:01

    Aagje:

    Nou wordt het toch eng he kind, dat we zelfs op hetzelfde moment onze blog aan het bijwerken zijn ;) Zijn we dan misschien tóch tweeling, zoals we al 3897 keer gehoord hebben hier? Kus!

  • 29 Januari 2007 - 07:55

    Ilse:

    Hey Janneke,
    Leuk om je verhalen te lezen, klinkt wel bijna een beetje als Ierland! Iedere dag weer nieuwe dingen en helaas ook veeeeeeeeeeeeeeeeel lezen voor school! Hoort er helaas ook bij! Zie dat jullie je daarnaast goed vermaken daar! Klinkt allemaal erg goed! GOEDZO!! Vooral genieten en veel nieuwe dingen doen! En tja... de grootste ergenissen aan 'the American'... heb je ff... hihi! Ze zullen vast niet allemaal zo aardig en relaxed zijn als de Ieren, das 1 ding wat zeker is!
    Heel veel plezier nog daar en ik blijf je verhalen volgen. Geniet ervan!
    xxx

  • 29 Januari 2007 - 09:03

    Pleuntje:

    Nou Jans,mijn grootste ergernis..? Ze houden volgens mij allemaal vreselijk veel van elkaar en vinden alles amazing..Kortom;Ik kan geen 5 minuten naar Oprah (of haar publiek) kijken :P
    Daar staat dan wel weer tegenover dat ze zo lief zijn om 2 Nijmeegse studenten tot hun landje toe te laten..;)
    Succes met je marktonderzoekje!! xx

  • 29 Januari 2007 - 10:36

    Els:

    Mijn grootste ergernis aan Amerikanen: dat zij wel in Amerika zijn en ik niet ;)!
    (K)

  • 29 Januari 2007 - 10:44

    Ellen, Anouk, Alessa:

    Hey Jans!
    Leuk verhaal! Wij hebben hier in Arhus ook sneeuw gehad! Welliswaar maar 1 dag, maar we hebben het wel vastgelegd! Check Ellens site, binnenkort :)
    Kus Kus

  • 29 Januari 2007 - 14:01

    Jesper:

    Mijn grootste ergernis is dat ze constant I love you enzo roepen, maar wel je naam niet weten...

  • 29 Januari 2007 - 14:26

    Sanne:

    heeej jans,
    leuk berichtje weer! ben jaloers op al die sneeuw daar zeg!! is idd uber lang geleden sinds het hier ns fatsoenlijk gesneeuwd heeft...
    xx san

  • 29 Januari 2007 - 15:55

    Marrrrrr:

    Amerikanen: Oppervlakkige en humorloze wezens zijn het, you know? Ik ken wel een paar toffe, maar over t algemeen vind ik t stomme schreeuwlelijkerds!
    Bubye!

  • 29 Januari 2007 - 15:58

    Jasper:

    Hey feestbeest!:P
    Allereerst moet ik iets verduidelijkt hebben over dat spring break verhaal: gaat dat 'Chicago' en 'bezoek aan deze geweldige stad' nu over dezelfde stad?;)
    En om alvast aan je opdracht tegemoet te komen (inside information lol)heb ik vorige week mijn ergernisverhaaltje op mijn blog gezet:)
    xx

  • 29 Januari 2007 - 17:04

    JJ:

    Unlike Janneke vind ik die Crocs echt horrible! Daarbij inderdaad het middelbareschool-achtige huiswerk opdragen en checken en popquizzen. Te veel lezen!!!

  • 30 Januari 2007 - 21:32

    Jan Jegen:

    Hoe komt er een blauwe 2cv op de nappie site terecht?

  • 30 Januari 2007 - 23:27

    Roel:

    Hmm, mijn ergenis: Ze spelen de baas over de wereld terwijl ze hem nauwelijks kennen: 'Holland, that's the capital of Amsterdam, right?'.
    Leuk om je verhaaltjes te lezen! En nog veel sneeuwplezier daar!

    Groetjes Roel

  • 01 Februari 2007 - 17:25

    Carla:

    Ha janneke,
    poe poe wat hebben we het druk daarachter....

    Ik lees het wel, het gaat je weer goed in de uus ess of aa.

    groetjes

    Carla

    p.s. al iemand gevonden voor in de pyama?????



  • 02 Februari 2007 - 03:51

    Steef En Nan:

    Ha Jan,

    het duurde even een berichtje van ons, maar vanaf nu zullen we wat regelmatiger proberen te posten... Ik heb nu namelijk m'n hotmailadres aan de lijst toegevoegd. Kan me voorstellen dat je af en toe een beetje walgt van de Amerikanen, vooral dat overdreven gedoe... Hou je haaks!!!
    Liefs Stephan en Nanda

  • 05 Februari 2007 - 04:47

    Bloedhond:

    Groen en geel? Eerder blauw;)
    Terwijl het hier maar -12 is op het moment:P

  • 06 Februari 2007 - 18:39

    Pleuntje:

    Hee jans, nog geen vingers afgevroren? Hoorde van Aag dat het echt vreselijk koud is daar. Dus..I may sound like your mum but: jas aan, sjaal om, handschoenen aan en hupsakee...op naar college ( en ohja..vergeet je thermo-ondergoed niet;)
    Meid, geniet ervan, ook al is het koud!
    xx Pleuntje
    ps: nog 2 daagjes...en dan lekker legaal een biertje drinken! Proost! ;)

  • 08 Februari 2007 - 06:31

    Loes:

    Janneke, proficiat!!!
    Fijne dag nog vandaag!!
    kus Loes

  • 08 Februari 2007 - 07:44

    Marrrrrr:

    Happie birsdeej toe joe!!!!!!!!!!!!
    ENJOY!
    Dikke kus voor jou, mwaaaaaaaaaah!

  • 08 Februari 2007 - 08:23

    Sanne:

    Heeej Jans,
    Nogmaals gefeliciteerd!!!! Vanaf vandaag kun je legaal drinken in de States, dus ik zou zeggen, maak daar gebruik van :D;)
    No worries mate,
    xx San

  • 08 Februari 2007 - 11:35

    Astrid:

    Hee Janneke,
    Leuk om te lezen wat je/jullie allemaal uitspoken in het Amerikaanse!
    Gisteren vereerde de Amerikaanse ambassadeur de uni met een bezoekje en mijn ergenis over 'de Amerikaan' (behalve dan dat ze zoooo trots zijn op hun Amerikaans-zijn)is dat ze nergens antwoord op geven... Dat wisten we eigenlijk al van politici, maar gister bleek het maar eens des te meer.
    Enniewee, heel veel plezier nog, erger je niet te veel ;) en nog gefeliciteerd met een 7.5 voor ons geniale essay over Detroit!
    Gr. Astrid

  • 08 Februari 2007 - 13:17

    Peter En Hanneke:

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag en geniet van je eerste legale pilsje

  • 08 Februari 2007 - 13:39

    Pleuntje:

    Janneke, Gefeliciteerd met je verjaardag :)! Je verjaardagskaart was helaas te vroeg (geen pijl op te trekken hoe lang die post erover doet, de ene keer 5 dagen, dan weer 15..pff..) Maar goed, een hele fijne dag vandaag en veel plezier morgenavond (succes met je 21 shotjes voor 21 dollar ;), geniet ervan!
    Liefs, Pleuntje

  • 08 Februari 2007 - 18:58

    Hans En Ine:

    Gefeliciteerd nog met je verjaardag. Ik dacht, laat ik ook eens kijken. Wat een avonturen zeg maar wel heel leuk hoor! Geniet ervan. Groetjes

  • 08 Februari 2007 - 19:23

    Agnes:

    Janneke van harte gefeliciteerd en een fijne verjaardag.Je vroeg je af wanneer we in Nederland nog een pak sneeuw hadden?
    Nou vandaag dus,een 10cm dik pak.Nog een hele fijne tijd daar in Amerika en tot ziens.
    Groetjes Agnes

  • 08 Februari 2007 - 22:13

    Maarten Van Lent:

    Hoi Janneke,
    Even kort een reactie vanuit Herous (helden, hahahah) We zijn druk met de carnaval dus daarom houd ik het even kort. We wensen je een fantatische verjaardag daar in de USA. Geniet ervan en binnenkort zal ik je belevenissen weer eens lezen. tot een volgende keer. Groeten van Lizette, Marijn, Freek en Maarten

  • 09 Februari 2007 - 10:34

    Huub En Ria:

    Hoi Janneke,

    Wel een dag te laat, sorrie,Maar alsnog van harte gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag.Hopelijk heb je het goed kunnen vieren.
    Veel groetjes en geniet nog van je tijd daar.

  • 09 Februari 2007 - 12:34

    Els:

    Hahaha.. wat stoer dat ik hier zelfs verhalen lees over de US Ambassador to the Netherlands :) (USA Nimwege de gekste :P)...
    maar klopt wel wat ze zei.. toen ik na z'n lecture 'm tegenkwam in de lobby en vroeg hoe hij er tegenaan keek dat de PvdA nu opeens voor Afghanistan moest zijn en of de US niet's z'n eigen zooi moest opruimen, keek ie me aan... lachtie, legt 'n hand op m'n schouder.. zegtie:
    "I see a bright future ahead of you, young lady"... DAMN!!.. ipv antwoorden gaatie 'n beetje de psycic uithangen.. bleeeght... maar goed, hoop dat je 'n leuke 21 pitchers for 21 dollars party hebt gehad, en sterkte met je hangover!
    Dikke zoen, tot snel op skype (want das wel belachelijk vet :))

  • 10 Februari 2007 - 14:26

    Jan Van Den Berg:

    Hoi Janneke,
    Ik had wel verwacht vandaag of gisteren uitgebreide verhalen te lezen over 21 worden in de USA, maar niets van dat al.In stilte gevierd???????? Ik kan het niet geloven. Hoe dan ook, ook van ons nog van harte proficiat en we hopen snel weer iets van je te horen/zien/lezen.

  • 10 Februari 2007 - 20:18

    Yvette Van Ool:

    hallo lieffe nicht van mij, hartelijk gefeliciteerd nog met je verjaardag! en ik hoop dat je het heel erg naar je zin hebt in Amerika, maar aan de foto's te zien is het helemaal TOP! je moeder&vader zijn nu hier op bezoek bij ons:D majah heeeel veeel plezier nog en tot snel!!!
    xXXXXxxYVETTE

  • 10 Februari 2007 - 20:18

    Pleuntje:

    En Janneke...hoe is met de kater... ;)?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 29901

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: