Up! Up! And Away! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Up! Up! And Away! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Up! Up! And Away!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

08 Juli 2009 | Filipijnen, Manilla

Slechts 4 dagen zijn verstreken sinds ik vrijdag op het vliegtuig stapte, maar jeetje, het voelt allemaal al zooo vertrouwd! Gekkigheid!

De vlucht was echt in een mum van tijd voorbij. (Dat krijg je met een personal TV screen met allerhande films die net uit de bios zijn uit alle mogelijke genres. Als daar ook nog eens een evengrote keus aan TV shows is, is het einde zoek ;)). Ook de kids waren superbehaved: een meisje lag de hele tijd te pitten, de andere ging helemaal op in haar Twilight boek en de jongens konden maar niet stoppen met tegen elkaar te Tetrissen.

Ze waren allemaal superenthousiast om naar een gastgezin te gaan en da was ook wel te merken. Na een 12,5u durende vlucht zaten ze zo te kloten bij de douane dat ik dacht dat we niet langs de norskijkende Filipino zouden komen. Maar niets bleek minder waar;) Dit geldt trouwens ook voor de Filipinos: sindsdien zijn er alleen maar blije gezichtjes gespot. Althans, op het kamp, want op de weg van het vliegveld in Manilla naar ons kamp in Tanauan City zijn er enkele shanty towns gepasseerd. DIt vond ik toch wel bijzonder om te zien; huizen van golfplaten, met zn 30en op 10 vierkante meter met vieze stroompjes blubber wat ertussendoor meandert.. brrr.

Het kamp is echter b-e-autiful :)
We hebben een heel gebouw voor ons zelf, inclusief voetbalveld, basketbalcourt, paviljoen en het zwembad wordt maar af en toe door buitenstaanders bezocht. Luxe he:)

De mensen zijn ook echt supergezellig!De staf is echt uberenthousiast, enorm gezellig,barsten van de humor, en spreken engels alsof het hun moedertaal is. (Wat het ook semi is, aangezien Filipino en Engels de voertalen zijn.) Samen met de zeven Filipino staffers en de leiders uit Brasil, Mexico, Canada, Zweden, Noorwegen, Denenmarken, Duitsland, Frankrijk, Italie, China en de Filipijnen Junior Counsellors uit Spanje, Thailand en de Filipijnen is het aan mij de taak om een fantastisch zomerkamp neer te zetten voor de 48 kids. Tijdens dit kamp gaan we rauzen, rennen, zwemmen, knutselen, bonte avonden hebben en allerlei andere dingen doen die je op een kamp doet, maar ook nog iets extras! Tijdens ons 'village' zoals het officieel heet, gaan we proberen de kids bewust te laten worden van de vele culturen die in de wereld bestaan. Veel (maar niet alle) activiteiten zullen betrekking hebben op culturele diversteit, mensenrechten, omgaan en oplossen van conflicten en duurzame ontwikkeling. Het klinkt heel lastig, maar geloof me, binnen 10 minuten heb je al 10 spellen bedacht die binnen deze domeinen vallen.
(Voor meee=r info over de organisatie waarmee ik weg ben gegaan, check www.cisv.org)

De kids hebben na de vlucht eerst een dag en nacht in een gastgezin verbleven om bj te kunnen komen. Daar is echter niks van terechtgekomen, aangezien ze bij het gastgezin met een kast van een huis, 4 autos, 6 bedienden en op elke kamer elke mogelijke spelcomputer geen rust hebben gekregen; het gastgezin heeft ze namelijk naar elk mogelijk belangrijke bezienswaarsigheid in de buurt gesleept, inclusief The Mall of Asia! (Het grootste winkelcentrum van Azie, google it;))

De kids zijn zondagavond gearriveerd en inmiddels hebben we 2 volle kampdagen gedraaid. Hoe deze waren, daar moeten julie nog even op wachten, want ik wordt geroepen voor een spel met de leiders (jaja, zelfs na leader duty kunnen we niet meer stoppen met spelen ;)).

Tot snel!
kus Janneke

  • 07 Juli 2009 - 17:06

    Jesper:

    wow, dat klinkt allemaal weer erg goed. Maar iets zegt me dat je wel super gesloopt terug gaat komen, maar dat heb je er vast over;-)

  • 07 Juli 2009 - 17:17

    Conny:

    Hey Lieve Janneke,
    Wat leuk om te lezen allemaal hoe het met je gaat daar :) Ik had jullie pap en mam nog gezien met de Kennedymars, ze dachten heel erg veel aan je ;)
    Geniet ervan, ik mis je nu al!
    xConny

  • 07 Juli 2009 - 17:59

    Mam:

    Zo,zo, geweldig lees ik wel. Ben het met Jesper volledig eens dat je gesloopt terugkomt en dan nodig op vakantie moet.
    Conny overdrijft een beetje in haar bericht, we denken aan je mar niet zo overdreven veel. Jij redt je wel.
    Heel veel kussen xxxxx

  • 07 Juli 2009 - 18:08

    Dieter:

    heej janneke,

    mijn kamp begint vrijdag en ooooh, ik kan niet wachten om dit oort te verlaten!!!
    al is het hoog uit een uurtje rijden naar mijn plaats in limberland, ik ben dr ff helemaal uit!!!
    geen zeurende ouders over raporten. wat super voor je dat je het zo leuk heb in de filipijnen. als ik eerlijk ben ben ik zefl stinkent jaloers!!!
    ik moet nu gaan, mijn koffer gaat zich zelf niet inpakken!!!

    xxx

  • 07 Juli 2009 - 18:18

    JJ:

    Hoppa, toe maar; lekker laten verwennen daarzo:) Heb je al zo'n lekker massage gekregen?:) haha, klinkt super; geniet ervan en houdt die kindere onder de plak:)

  • 07 Juli 2009 - 18:39

    Jorien:

    Hey Jan!

    het klinkt echt super, die kids hebben het vast geweldig!! En jij ook!

    X jo

  • 07 Juli 2009 - 18:44

    Els:

    Coo-hool! :D

  • 07 Juli 2009 - 19:17

    Marlou Kroep:

    Hee Janneke!

    Klinkt echt super!! Heb ook zo'n zin om te gaan!! Nog 10 dagen! morgen nog m'n laatste tentamen maken en dan nog een week om te bedenken wat ik allemaal in mijn koffer stop :P
    Heel veel plezier nog daar en ik lees wel weer wat je allemaal meemaakt! erg leuk!:)
    xx Lou

  • 07 Juli 2009 - 20:45

    Eef:

    He, dat klinkt eventjes gezellig! Wist helemaal niet dat je een verhalensite bij ging houden, maar volg dit soort dingen maar al te graag! Super veel plezier dan maar!!

  • 07 Juli 2009 - 21:24

    Aagje:

    Jaaaaaaans!
    Goed om te horen dat je veilig aangekomen bent en ook daar weer helemaal je ei kwijt kan! Toch wel gek dat ik nu je waarbenjij.nu lees terwijl je niet één verdieping boven me zit in Hillcrest :)
    Blijven schrijven, is erg leuk!
    Let goed op jezelf en geniet!

    Hele dikke kus!

  • 08 Juli 2009 - 06:34

    Sanne:

    Heej Jans,

    Klinkt gaaf!!! Super leuk om te horen dat je het nu al zo naar je zin hebt!!!
    Ik snak ook naar vakantie, de helft van de resultaten van mijn scriptie zijn nl gecrashd (grrrr ik haat spss in combinatie met uni pc's ;)), waardoor ik nu zo'n 12u per dag aan de scriptie moet zitten om alles in te halen :( Anyway, ik denk dus aan je en ben vooral errug jaloers ;)
    Geniet ervan meid!!!

    xx San

  • 08 Juli 2009 - 07:11

    Aar:

    Hey Jans!
    Wat n gezellige verhalen! Have fun & enjoy!!!!
    X Aar

  • 08 Juli 2009 - 07:23

    Serena:

    Hee chica! Klinkt allemaal super tof. Have fun en geniet ervan. Tot snel,
    x

  • 08 Juli 2009 - 08:33

    Juul:

    blimey! ;) ik vind het echt stoer van je!

    veel plezier en succes!

    (K)

  • 08 Juli 2009 - 09:08

    Sophie:

    Whoeee chick!!!
    Wat klinkt het vet...!! leuke mensen? ben je al kapot? kan je de kids een beetje aan?
    Ik vertrek morgen, nu nog even twee tentamens binnen koppen... wat een timing!! Enjoy your trip.. i'll keep watching yout waarbenjij.nu Kussjess

  • 08 Juli 2009 - 09:10

    Jasper:

    Hm ik had toch bij dat gastgezin gebleven;) Maar dat kampgebouw ziet er toch wel iets beter uit dan de gemiddelde blokhut in NL zo te lezen!
    x Jasper (die van Amerika:P)

  • 08 Juli 2009 - 12:54

    Mariel:

    Hey buuv!

    Dat klinkt supertoll! Kun je lekker enthousiast los gehen! Ik heb ook een nieuwtje. Ik ga namelijk officieel de Wolfskuul verlaten. Jaja, en wel half augustus. Ik zal de huisbaas wel vertellen dat jij graag deze uberrelaxte kamer wil hebben;)

    Have fun!!!

    Liefs van Mar

  • 08 Juli 2009 - 12:57

    Karin:

    heey super te horen!!
    hier is het ook super gezellig, het internet doet het net yeeeeeeeeeeeeeaaaaaaah :D haha geniet ervan!
    hele dikke knuffel!

  • 08 Juli 2009 - 17:08

    Robert En Astrid:

    Nou we lezen het al Janneke is in haar element,
    heeel veeel plezier meid.

    Gr. Astrid en Robert

  • 08 Juli 2009 - 17:09

    Robert En Astrid:

    Nou we lezen het al Janneke is in haar element,
    heeel veeel plezier meid.

    Gr. Astrid en Robert

  • 08 Juli 2009 - 21:06

    Francien:

    goed te horen!!
    zet'm op...
    hier in Amsterdam is het heel stil zonder de 4 kinderen van ons...
    we genieten mee, liefs Francien
    ook voor David, Floor, Isidoor en Iris

  • 09 Juli 2009 - 06:23

    Antine:

    He Janneke,
    Super dat je dit verslag schrijft! Heerlijk om iets te horen, het is stil hier. Gelukkig zijn de andere kinderen niet zo lang weg... Tot gauw,liefs Antine

  • 09 Juli 2009 - 08:55

    Jaap:

    Ha Janneke
    wat een fijn verhaal zeg! Ik ben heel blij dat je zo geniet en ga er van uit dat dat ook geldt voor mijn mannetje . We missen hem wel hoor. Beetje saai hier zonder onze kleine wervelstorm.

    weer is hier helaas behoorlijk pokken. Morgenochtend vroeg gaan we de kinderen ophalen op schilhol en dan dit weekend met ze op pad.

    veel knuffels voor Isidoor (en de rest)

    Jaap

  • 09 Juli 2009 - 09:52

    Ellen:

    Leuk hoor Jans! Fijn dat jij en de kinders het naar je zin hebben! Geniet er van! xx

  • 09 Juli 2009 - 12:44

    Veronique:

    Geniet ze en veel liefs aan Isidoor. Morgen zijn wij het gastgezin voor twee filippijnse jongens. Nog tips voor het diner?

    groetjes veronique

  • 12 Juli 2009 - 15:16

    Sanneke:

    Wow Janneke, klinkt goed allemaal! Geniet maar lekker in je kamp met tennisbanen, zwembad en natuurlijk alle culturele activiteiten! Hoop dat de kinderen ook een beetje lief blijven ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 30008

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: