Roadtrip deel I - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Roadtrip deel I - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Roadtrip deel I

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

19 Mei 2007 | Verenigde Staten, Atlanta

HoiHoi!

Poe hee, de eerste week reizen zit er alweer op! Aan de ene kant lijkt het alsof het gisteren was dat we Iowa City uitreden, terwijl aan de andere kant de dagen eeuwen lijken te duren. Mja, dat krijg je hè als je ongebruikelijk vroeg uit de veren moet om je trein te halen ;)
Maar die gewonnen uren geven nog meer tijd voor avonturen. Deze eerste week hebben we dan ook ontzettend veel beleefd…

Chicago - 12 mei
Jasper en Bart lieten niet lang meer op zich wachten nadat ik mn laatste blogje had gepost. Ze hadden nog net genoeg tijd gelaten om de kamer te transformeren in een hotelkamer, inclusief chocolaatje op het kussen, een nummer voor roomservice (saillante detail dat Bart Jasper’s nummer had en vice versa ;)) en een ontvangstcomité van Aag, Guus Meeuwis die toevallig ‘Brabant’ zong en moi :)
Na hun arrival vertrokken we gauw genoeg naar Old Town. We hadden namelijk een invitatie open staan om met Annie en Jon te dineren. Jon had aldaar een Mexicaans restaurantje uitgezocht. Die tent bleek helemaal hip & happening te zijn, want
a) er was alleen nog meer een reservering te krijgen voor 9uur ’s avonds
b) het barstte er van trendy mensen
Het moment dat we die tent in liepen, kreeg ik het meteen het ultieme Sex & the City gevoel; drukte van jewelste, tientallen mensen die al cocktail sippend aan de bar zitten te wachten op hun tafel, alle tafels bezet met hippe urbane eind-twintigers en mid-dertigers die het restaurant gebruiken om amoureuze relaties aan te gaan naast een smakelijke maaltijd te gebruiken natuurlijk. Het eten was prima; de guacamole werd voor je neus gemaakt en smaakte voortreffelijk :D Het was erg gezellig met de hele gang. Helaas kwam het etentje ook ten einde en werd het tijd om afscheid te nemen van Annie en Jon :( Een theatershow van Second City maakte me daarna gelukkig weer aan het lachen.

De volgende dag zijn we naar een White Sox game gegaan. Ze moesten tegen de Kansas City Royals honkballen. Helaas verloren ze (het stadion begon tijdens de 7e inning al leeg te lopen, omdat de Sox gruwelijk ingemaakt werden), maar wij hebben een paar uur plezier beleefd in een enorm stadion door lekker mee te gillen (oftewel: aanmoedigen) en een echte Amerikaanse hotdog te eten (de eerste sinds ik hier ben!). Bovendien hebben we 3 uur heerlijk in het zonnetje gezeten. Daarna liepen we wel allemaal met een knalrood koppie rond, maar dat draagt alleen maar bij aan het vakantiegevoel ;)
’s Avonds om 8u zouden we de trein naar Memphis vertrekken met de Amtrak. Na een uurtje balletjes gooien in Millennium Park en een wandelingetje langs Lake Michigan kwamen we om 19.20u op Union Station aan. Aldaar bleek dat Aag en mijn reservering was gecancelled (euhm.. Pardon?) en kregen Bart en Jasper hun bagage kluisje niet open! Een paar hartverzakkingen later boardden wij om 19.59 alsnog de trein. ;)

De Amtrak trein is verrassend comfortabel! Nog nooit heb ik zoveel beenruimte gehad. Zelfs de luxe plaatsen in het vliegtuig in het midden van het vliegtuig bij de nooduitgangen kunnen hier niet aan tippen. Bovendien zijn er lounge wagons met half glazen daken waarin je lekker naar buiten kunt turen en natuurlijk de diner wagons alwaar voor een vriendelijk prijsje aardige maaltijden genuttigd kunnen worden. Na een tripje van ‘slechts’ 11 uur kwamen we om 6u ’s ochtends aan in Memphis.

Memphis - 14 Mei
En daar stonden we dan om 6u ’s ochtends op het station. Gelukkig is Amerika een 24uurs economie en konden we in een koffietentje terecht voor een zeer gewild bakkie. Na het ontbijtje wat we daar ook meteen hadden genuttigd (hmm.. verse bagels die nog warm waren van de bakker! Ja, vroeg opstaan heeft ook zn goede kanten ;)) was het alweer 7 uur. Helaas konden we pas vanaf 9u inchecken in ons hostel, dus restte ons Memphis in de ochtendgloren te gaan ontdekken - Ik geloof dat het toen al 25 graden was :)
Na een wandeling door deze stad die een enorme rol heeft gespeeld in de geschiedenis van muziek en civil rights, zijn we naar ons hostel verkast. Dit bleek een guesthouse and retreat center te zijn, geheel gerund door een plaatselijke kerk. Een heel nieuw concept voor ons. Naast wat geld neer te tellen voor de kamer moesten we ieder ook een klusje in het huis doen. Zo heeft Aag de planten gewaterd, Bart de trap geveegd, Jasper de stoep en heb ik deurknoppen gedesinfecteerd. Alvast wat oefening voor als we dadelijk weer onze kamers moeten poetsen in NL ;)

De meest interessante activiteit van de dag echter was een bezoekje aan Graceland! Want wie aan Memphis denkt, denkt natuurlijk aan de King of Rock & Roll. Toen Elvis 22 was heeft hij een huisje gekocht op de Elvis Presley Boulevard (toeval?! :P) waar hij samen met zn ouders in ging wonen. In vergelijking met de kasten van huizen die je ‘Cribs’ ziet, had Elvis maar een bescheiden huisje. Mooi coloniaal van de buitenkant, maar spuuglelijk van binnen zeg. Denk aan woonwagen kitsch meets jaren 70 X-rated movies decor. Naast zijn huis konden uiteraard Elvis’ wagen- en vliegtuigpark en kostuums bewonderd worden. Als klap op de vuurpijl volgde dan ook nog zijn ‘graf’ (Ja, het is nog steeds niet zeker hè of hij daar nu echt ligt of niet :P) Dit marmeren gebeuren lag aan het azuurblauwe zwembad en was beladen met plastieken bloemen… in een woord prachtig dus :P Desalniettemin was het zeer interessant om te zien hoe onze Elvis geleefd heeft. Tussendoor hebben we nog zijn favo voedsel geprobeerd: ‘fried peanutbutter/banana sandwich.’ Oftewel: een tosti met pindakaas en banaan. De meningen waren verdeeld: Bart en Aag vonden het vreselijk smerig, terwijl Jasper en ik Elvis’ lievelingssnack zeker konden waarderen. Ik zou zeggen: gooi twee boterhammen met een likje pindakaas en wat schijfjes banaan in je tosti ijzer en vel uw eigen oordeel ;)

De volgende ochtend ging om 5.15u alweer de wekker, zodat we op tijd op het station zouden zijn voor de trein naar…

New Orleans - 15 Mei
Na 8 uurtjes in de Amtrak het diepe zuiden in waren we dan eindelijk weer herenigd met JJ! Gezellig :D Het zuiden van de VS is toch wel degelijk anders dan de midwest waar ik alleen nog maar ben geweest. De “y’all”s vliegen je om de horen, net als de “sweetie”s en “baby”s… inderdaad de mensen zijn hier erg vriendelijk. Maar de omgeving is toch wel een cultuurshock hoor. Ten eerste staan er overal palmbomen (Els, je bent niet meer de enige. Ha! ;)), de gebouwen in Nouvelle Orleans doen erg Frans aan en de armoede is duidelijk zichtbaar. Nu weet ik niet of dit nog een gevolg van Katrina is, want Amerikanen geven niet zoveel om het uiterlijk vertoon zoals ik eerder wel eens heb opgemerkt :P.
Die eerste dag in New Orleans heeft JJ ons meteen geïntroduceerd in de plaatselijke keuken, Cajun, en heb ik mn tanden in een broodje krokodil gezet. Erg smakelijk :)
De volgende dag hebben we door Le Quartier Francais geflaneerd en ’s avonds hebben we in een bioscoop Paul Verhoeven’s Zwartboek gezien. Een erg bijzondere ervaring om een film in je moedertaal in het buitenland te zien met ondertiteling. Ik vraag me ook ernstig af wat onze mede-bioscoopgangers gedacht hebben toen in eens vijf mensen luidkeels ‘Theo’ riepen toen Theo Maassen zijn entree maakte in de film :D
De laatste dag hebben we door de bayoux gedobberd op een bootje. Dat zijn de wetlands en de swamps van Louisiana. Aldaar leeft veel authentieke fauna, zoals snapper-schildpadden en alligators! Tijdens onze rondtocht hebben we enkele van deze diertjes in hun natuurlijke habitat aanschouwd en mochten we een baby gator knuffelen :D

Op het moment dat ik dit schrijf, zitten we in de trein en denderen er kilometers spoor onder ons door, want we zijn op weg naar Atlanta. Ik zal eens de Lonely Planet erbij pakken en me informeren over alle mogelijkheden tot vertier aldaar ;)

Namens het reisgezelschap doe ik u de hartelijke groeten!

Kus Janneke

  • 19 Mei 2007 - 05:04

    Loes:

    Janneke, Leuk verhaal weer! Je vermaakt je nog steeds prima!! Veel plezier nog met de rest van de roadtrip! Voor je t weet ben je weer in dit koude kikkerlandje!
    x

  • 19 Mei 2007 - 07:00

    Sanne:

    Heej Jans,
    Klinkt echt super gaaf!!! Kan alleen maar zeggen blijf lekker genieten en ik ben jaloers!! Btw ben benieuwd naar je foto's :) Tot snel!!
    xx San

  • 19 Mei 2007 - 07:26

    Marieke:

    Heej sweetie ;) Ik had stiekem al even aags site erop nageslagen om te zien wat jullie allemaal aan het beleven zijn, maar is toch ook wel erg leuk om alle verhalen ook vanuit jouw oogpunt te lezen:D Baal dr nog steeds van dat onze skype-date zo in het water is gelopen laatst, maar gelukkig is het nog maar een week of 3 voor ik je eindelijk weer in het echt spreek, heb er zin in!! Heel veel plezier nog op je geweldig gave roadtrip en niet met te veel negers mee gaan als je straks op aruba zit he;) Doe Ales in elk geval heeeeeeeel veel groetjes!!

    Kusss, Mariek

  • 19 Mei 2007 - 09:19

    Jorien:

    Hoi hoi!
    Wat een toffe verhalen Jannie! Leuk leuk leuk! En ik maar studeren (tentamens...)! Geniet er nog lekker van he!
    Kus Jo

  • 19 Mei 2007 - 11:05

    Ellen:

    he Jans!
    Geweldig verhaal,chick! Echt lekker dat jij al klaar ben met studeren en alle tijd hebt om te genieten. Ik moet nog even doorbikkelen met mijn essays. Maar het einde komt in zicht, en helaas ook het einde van het hele buitenland avontuur :'( boehoe ik wil nog niet naar huis! Gelukkig ga jij nog ff chillen op aruba met Ali, ik ben jaloers! Geef haar maar een dikke knuffel van mij! en natuurlijk ook een voor jou!
    Liefs El

  • 20 Mei 2007 - 12:15

    Serena:

    Waaaah wat vet allemaal! Ik ben uitermate jaloers ;-)! Geniet er nog maar effe lekker van! Knuffels voor iedereen daar!
    x

  • 20 Mei 2007 - 14:40

    Els:

    Hej,
    ik zeg altijd maar; gedeelde palmboomvreugde is dubbele palmboomvreugde ;)
    superleuk je smsje vannacht over 't Griekse festival in Atlanta, ik was namelijk net op 'n Amerikaans "Heather turns 21" feestje :p hihi... toeval? Net als met Elvis' huisje: ik dacht 't niet :p
    kus aan iedereen!!!

  • 20 Mei 2007 - 20:16

    Niek:

    Hey Janneke!

    Helemaal super die foto! Heb hem al gelijk uitgeprint en bij mijn andere collectie boven mijn bed gehangen!

    Heel veel plezier verder en succes met de rest van de roadtrip!

    X Niek

  • 21 Mei 2007 - 10:45

    Conny:

    Hey jij! En de rest van de bubs! Wat leuk om te horen dat iedereen nog bij elkaar is en veilig en alles! :) 't duurt nu niet meer lang voor ik je weer in m'n armen kan sluiten en dat we snel gezellig bij m'n Hoogeveldtje op 't gras gaan zitten 's avonds met een fles wijn en wat te knabbelen erbij om elkaar te vermaken met onze nieuwste nieuwtjes! :D Maar eerst: geniet ervan meid! :D Heel erg heel erg heel erg veel plezier!

    Names mij en heel het MMS (tenminste daar ga ik vanuit!) doe ik u ook de hartelijke groeten!

    En kusje natuurlijk,
    Conny

  • 21 Mei 2007 - 17:32

    Marian:

    Geniet ervan, dochter van me.
    Eigenlijk zijn we stikke jaloers want wij zien dat allemaal niet!
    Veel plezier op deze onvergetelijke reis.
    Kusjes voor iedereen, Mam

  • 23 Mei 2007 - 08:13

    Jeroen:

    wat een treinen doe jij aan zeg! ik dacht dat iedereen in amerika met het vliegtuig ging! cheap-ass-freaky-deeky-dutch!

    x

  • 24 Mei 2007 - 21:18

    Alessa:

    Je komt bijna naar mij toe olé olé!!! Ik heb er zin in!!! Het strand wacht op jullie en ik natuurlijk ook! Kan niet wachten je weer te zien en te spreken!!!

    Dikke KUS Alessa

  • 28 Mei 2007 - 11:35

    Robert:

    Ik heb je verhalen met veel plezier gelezen en ben wel een beetje jaloers op jou.
    Geniet er maar van, en ik zie je wel als je terug bent.

    Groetjes Astrid en Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 29957

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: