@ Thuisfront - Reisverslag uit Venray, Nederland van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu @ Thuisfront - Reisverslag uit Venray, Nederland van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

@ Thuisfront

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 Juni 2007 | Nederland, Venray

Na te zijn teruggevlogen vanuit Aruba naar New York en aldaar de befaamde musea (Guggenheim, Metropolitan Museum, Museum of Modern Art) en plekken (Central Park, Empire State Building, Coney Island) te hebben bezocht, zat de grote reis er toch echt op… 8 juni vlogen Jasper, Aag & moi naar huis. (JJ blijft nog tot eind juli in de VS voor een Life Teen conventie o.i.d.)
Ik het vliegtuig zakten de mondhoeken toch steeds verder naar zuidelijke richting, terwijl wij oostelijk vlogen. Het grote avontuur zit er op! En dat is toch best raar, want al sinds ik 12 was, droomde ik ervan een lange periode in de VS door te brengen.. en liep deze droom ten einde. De treurigheid sloeg echter snel om in verheugdheid toen achter het glas in de aankomsthal de vrolijke hoofdjes verschenen van mijn familie, Bart, Aag’s en Jasper’s familie :D

Nu ben ik alweer een week thuis en dan ook al echt thuis: al mn venray vriendinnetjes gezien op een verjaardag, Venray per fiets doorkruist, bij de buren op de koffie geweest, in Nijmegen alweer op de uni geweest, gesport (ik heb nog steeds spierpijn, Mike!) en met mn Nijmegen vrienden een biertje gedronken in de kroeg. En op het moment dat ik typ, zit ik alweer achter de receptie van verpleeghuis Martinushof in Tegelen. Het is net alsof ik nooit weg ben geweest :P

Uiteraard heb ik een leuke tijd in Amerika gehad. De brandende vraag die door iedereen gesteld wordt, is wat ik nu als mijn leukste ervaring beschouw en daaraan gekoppeld dan ook wat als mijn minst leuke ervaring. Qua gebeurtenissen moet ik zeggen dat de laatste vier weken waarin we met allen door Amerika reisden het allerleukste was. Samen met JJ, Jasper, Aag en Bart heb ik veel beleefd. We hebben elkaar goed leren kennen en avonturen beleefd waarvan de herinneringen ons niemand meer af kan nemen. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat er vriendschap voor het leven is ontstaan al dan niet sterker geworden :)In de week dat we nu ‘uit elkaar zijn,’ mis ik mn matties geregeld, maar gelukkig kan ik van op aan dat er menig reünie plaats zal vinden… Κεγ 4 life ;)

De leukste ‘overall’ ervaring is het leven tussen de Amerikanen en hun cultuur eigenhandig te hebben ervaart . De USA heeft zo’n ontzettend paradoxale normen en waarden, iets wat me altijd gefascineerd heeft. Ondanks alle tegenstrijdigheden en jonge bestaan hebben ze het gepresteerd een grootmacht te worden op het wereldtoneel: politiek, economisch en (pop)cultureel gezien. Mijn hoop was dat ik van wat meer zou snappen na dergelijk empirisch onderzoek, maar helaas… Ik kan een hoop meer verklaren dan voorheen, maar snappen?! Voor mij zijn Amerikanen nog vreemdere wezens geworden, maar wel wezens die me meer fascineren dan ooit te voren :)

De minst leuke ervaring was, in mooie tegenstelling tot de leukste gebeurtenis, de eerste paar weken. Na een vliegreis die je fysiek en emotioneel heeft uitgeput, sta je dan daar in je lege kamertje wat jouw kamer zal zijn voor de komende 4 maanden, in een stad waar je niemand kent. Je moet alles opnieuw gaan ontdekken en op gaan bouwen. Dit is een uitdaging waarin je jezelf toch wel leert kennen en waarin je alles wat je thuis had ontzettend gaat waarderen. De temperaturen ver beneden het vriespunt droegen niet echt bij aan een bevorderlijk milieu voor het ontstaan van vriendschappen… Gelukkig was Aag er ook :) Maar toen de vriendschappen eenmaal gemaakt waren, hebben mn Amerikaanse buddies & moi samen veel plezier beleefd. Na vier maanden afscheid nemen, is dan weer een stuk minder leuk (begint al die ellende van begin Januari weer opnieuw.. *zucht* :P). Gelukkig weet je altijd dat echte vriendschappen tijd en afstand zullen doorstaan. En sommige vrienden zien we heel snel weer! Kelsey arriveert 8 juli al op Brussel Airport en Aubree gaat dit najaar les geven op een school in Sevilla. En zeg nou eerlijk, wat is de afstand NL-Spanje nou?! :P Ik zeg: reden voor een reisje ;)

Nu na een weekje weer in NL vertoeft te hebben, houd ik het toch weer ff voor gezien. Reïntegreren is toch zo makkelijk nog niet… Hoy voy a viajer a Barçalona con mi madre. Allí vamos a gozar del tiempo, la cultura, los gentes y saborear a la comida y la bebida de españa. También nuestro viaje es un oportunidad ideal para practicar mi español :)

Hasta luego amigos, les amo!
Besos,
Janneke

  • 18 Juni 2007 - 10:36

    Ellen:

    He babe,
    Jaja jou avontuur zit er dan wel op maar zeg nou zelf het is wel een belevenis die voor de rest van je leven bij jou hoort (en daar heb je geen tatoo voor nodig) Mijn avontuur zit er ook bijna op :( Ik ben blij dat ik eerst nog even naar Spanje ga, zodat ik niet meteen hoef te beginnen met reïntegreren ;) Ik zie er naar uit om je weer te zien!
    Liefs en tot over 2 weken!

  • 18 Juni 2007 - 11:11

    Sanne:

    Heej Jans,
    Leuk om nog ff een terugblik te lezen :) Heel veel plezier in Barca met je moeder!! Was helemaal trots op mezelf dat ik je Spaanse stukje helemaal kon begrijpen hahaha. Ik zie je komend weekend :D
    xx San

  • 18 Juni 2007 - 11:33

    Miranda:

    Hej Janneke,

    Wat leuk om je laatste bericht te lezen waarin je alles nog even op een rijtje zet. Dat je een top tijd hebt gehad in Amerika, dat kon je wel duidelijk halen uit al je mooie verhalen!!

    Wanneer ga ik je weer eens zien?? Lijkt me erg leuk namelijk.

    Succes nog met alles en tot...

    XX Miranda

  • 18 Juni 2007 - 12:04

    Jorien:

    Hoi hoi!

    Jaja, leuk dat je er weer bent! kunnen we tenminste lekker karaoken!

    Juuj, ik kon t ook begrijpen! Alleen moet ik nog wel meer oefenen dan jij denk ik, mss moet ik ook maar eens naar Spanje!

    Veel plezier!

    XXX Jo

  • 18 Juni 2007 - 14:25

    Sanne G:

    ik kon t spaanse stukje ook helemaal vertalen, jorien, wij zijn echt pas goed!:D allebei nul spaanse les gehad, toch? haha
    ik ben iig heel blij jans dat je weer terug bent hoor, en als je nog ns gaat reizen, misschien ga ik dan wel mee! maar eerst gaan we weer leuke dingen doen in NL! xx san

  • 18 Juni 2007 - 16:38

    Aagje:

    Quiero practicar mi español también mi amiga, pero dónde está mi libro de español? A Venray? Haha...veel plezier meid, geniet van Barcelona en tot snel weer :) Ik vond het heerlijk dat ik deze reis met jou heb mogen maken :D
    Kus, Aag

  • 22 Juni 2007 - 10:17

    Els:

    Barca??? relaxed... m'n spaans is niet zo goed, dus maar ff in't NL's: ben je 'r wel met 't floozdiner? Want dat is natuurlijk niet compleet zonder de grootste flooz! :P

    Oh, ik heb nog een weekje, kan niet wachten om weer bij jullie te zijn, de hittegolf hier moet van 't weekend nog inkicken (en 't is al 42 gr!!) :S..
    Anyways, enjoy all, glad you're back!

    Dikke zoen

  • 21 April 2008 - 13:32

    Girogi & Gino & Hasa:

    Hebbes Gutcha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 29955

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: