First days of Classes! - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu First days of Classes! - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

First days of Classes!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 Januari 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Zo, nu is dan eindelijk de periode aangebroken waarvoor ik naar Amerika ben gekomen: het studeren! (Ook al mogen jullie nog wel eens een andere indruk van mij krijgen ;))
Afgelopen weekend is mijn residence hall stilletjes aan gevuld met Amerikaantjes. Mijn roomie Bethsaira Fregoso is inmiddels ook gearriveerd en tot nu toe is het ontzettend gezellig geweest. Ze is een pittig ding (ze verraadt haar Mexicaanse roots niet), maar ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat ik dat wel aan kan ;) En het mooie is natuurlijk dat ik gewoon een wandelend Spaans woordenboek tot mijn beschikking heb, wat zeer handig is aangezien ik “Elementary Spanish” volg :D. De “rez”,zoals ze dat hier zo mooi noemen, is nu ‘alive and kicking.’ Het mealplan is van start gegaan (voor nieuwgierigen: neem even een kijkje op Aagje’s site: aagjevanderaa.waarbenjij.nu voor een accurate beschrijving van alle versnaperingen die wij ONBEPERKT kunnen nuttigen) en gelukkig is de gym nu ook geopend.. halleluja!

Dinsdag gingen dan eindelijk de colleges van start. Dus ik op mijn spiksplinternieuwe mountainbikeje door de sneeuw (jaaa, de koude heeft ook Iowa toegeslagen) naar mijn eerste colleges. Ik moet zeggen dat colleges volgen in Nijmegen toch wat aangenamer was, aangezien je niet binnen 10 minuten van de HAN naar de Comeniuslaan moet verkassen, zoals hier wel het geval is. Dat er 1000 Amerikanen MIDDEN op de weg/ stoep lopen waar jij dan zo goed en zo kwaad als het kan door heen probeert te zigzaggen met je fietsje, helpt daar natuurlijk ook niet echt bij. Maar tot nu toe is het nog goed gegaan en ben ik netjes op tijd bij al mijn colleges gearriveerd. Dit in tegenstelling tot sommige Amerikaanse studenten die gerust 10 minuten te laat de les binnen lopen, flink met de deur smijten, vervolgens een syllabus van het bureau grijpen en zonder ook maar één verontschuldigend woord naar een lege stoel sjokken. Ongelooflijk, die brutaliteit als je je bedenkt dat, wanneer ze je willen passeren, ze al “Excuse me” roepen als ze op nog 1,5 meter afstand van je zijn :S
Wat me verder opviel aan de studenten hier is dat ze erbij lopen alsof ze net uit bed zijn komen vallen. De meest lelijke joggingbroeken en campingsmokings passeren hier de revue, aangevuld met sloffen en klompen (denk aan de meest afschuwelijke ‘schoenen’ ever: de Crocs). Zeer vreemd, want ik dacht dat het bij Amerikanen juist allemaal om het uiterlijk draaide.. De paradox wordt echter nog groter wanneer ik jullie vertel dat de meiden hier dan weer wel allemaal blondgeverfde haren, witgebleekte tanden, oranje-gebruinde lichamen en plastic nagels hebben. Oh, en sommige jongens ook trouwens, want Aag en ik hadden vandaag een ontzettend lelijk model in de dining hall gespot. Denk aan Ken (van Barbie), alleen dan in het kwadraat. Akelig he? ;) (Hij zou trouwens ook goed voor een Duitser door kunnen gaan, nu ik er zo over denk – No offense, Ali;).)

De docenten zijn ontzettend aardig en erg geïnteresseerd. Aan het begin van de les gaan ze de klassenlijst af en ik kan meteen zien wanneer ze bij mijn naam zijn. “Yonica,” “Janniek,” “Jannikie” zijn enkele versies van mijn naam die ik al heb gehoord. Erg amusant:) Wat me opviel is dat docenten vragen of je bij je officiële, je roepnaam, of een bijnaam genoemd wilt worden. Verder zijn de docenten inderdaad erg relaxt. Nog net geen benen op het bureau (mijn hoop voor dergelijke situaties in de toekomst is desalniettemin nog steeds groot), maar de onbedwongen sfeer is er. De klasjes waarin ik college volg zijn ook erg klein, 30 personen max., zodat er veel discussie en interactie is. Het schijnt dat je doodgegooid wordt met leeswerk en dat je het goed bij moet houden. Dus Janneke gaat (voor de verandering?!) maar eens duchtig aan de studie. Ik moet zeggen dat het tot nu toe aardig lukt ;).

Zoals jullie inmiddels wel op het nieuws hebben kunne zien, zijn de temperaturen in the Midwest enorm gekelderd. Er ligt een dik pak sneeuw, de Iowa River is bijna helemaal dichtgevroren en overdag is het hier nu op z’n warmst -6 C. Tegen al mijn verwachtingen in heb ik nog steeds gevoel in mijn lijf en maken mijn vingers en tenen nog steeds onderdeel uit van mijn lichaam… Thermo-ondergoed rules! :D
De temperatuur binnenin de gebouwen is echter onderhand tropisch. Beetje verwarrend wat je dan precies aan moet trekken aangezien je dikke wollen trui een must is voor al je je buiten begeeft, maar transformeert in een persoonlijke, draagbare sauna wanneer je een gebouw binnenstapt… Amerikanen schijnen dit probleem op te lossen door voor één kledingstuk te kiezen die ze zowel binnen als buiten constant aan hebben. Dit is òf 1) een t-shirt (brrrr buiten!) òf 2) een dikke winterjas (freakin’ hot binnen!). Beide opties lijken me geen sterke keus :S

Het is trouwens elke dag “Andersom-Dag” hier in Amerika: de deuren gaan naar je toe open en sloten draai je op slot door van de deurpost af te draaien. Bovendien is er een enorm gapende spleet tussen de wc-deur en de deurpost, terwijl je een sleutel nodig hebt om de badkamer op te komen. Het Amerikaanse concept van privacy is me toch nog steeds bijster..
Misschien moet ik hier over 5 maanden nog maar eens op terug komen ;) Voor nu zet ik het onderzoek met plezier voort!

Kus Janneke

Ohja... Fotos!! Neemt u maar een kijkje op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=QIW8EMZ8

  • 18 Januari 2007 - 07:40

    Alessa:

    Hey Jans!
    Wat een kou daar zeg!! Niks voor mij ;) Ik hou het gewoon op de 30 graden dadelijk. En dat je bij die 'Duitser' nou weer meteen aan mij moest denken :P
    Heel goed van je trouwens dat je nu wel het lezen van je boeken bijhoudt ;) Ik ben trots op je! Als ik dat nou ook eens had gedaan.. Tentamen vandaag wordt een ramp!!
    Kus Alessa

  • 18 Januari 2007 - 07:43

    Loes:

    Heeeey Janneke!!
    Errug leuk allemaal! MAar strange zeg, van die kledingkeuze.. Had ik ook niet zo verwacht.. Misschien moet je toch ook maar je haren blond verven, een zonnebankkuur nemen en plastic nagels aanschaffen, haha... Nee lijkt me niks voor jou!
    Maar succes dan met je studie en met al het lezen enzo.. Dat gaat je vast wel lukken!
    Kus Loes

    ps. Hier is t weer ook nie veel hoor, vandaag hele dag regen, en er is zelfs een weeralarm voor vandaag, hiep hoi! :S

  • 18 Januari 2007 - 08:11

    Marleen:

    Lieve Jannikie! (haha)
    Wat een tof verhaal toch weer. Ben wel heel blij dat je die kou daar de baas kan blijven. Hier in Nederland is het nog steeds 'zacht' (zoals Helga van L. mooi weet te verwoorden). Vandaag is het echter binnenblijven voor ons want er is een weeralarm geslagen: flinke windstoten, storm, regen en hagel zullen over ons kikkerlandje razen! Aangezien ik hard aan de studie moet om morgen mijn tentamen succesvol af te leggen blijf ik vandaag lekker op de bank hangen!
    De tentamenstress is overigens helemaal afgenomen want dinsdag had ik tentamen waar ik om en nabij de 3 uur had geleerd (boek 10 hoofdstukken, 5 artikelen van 10 kantjes) en het was appeltje eitje! Relaxt toch?! Hopelijk gaat het jou daar net zo goed af. Ik wens je nog heel erg veel succes, met zigzaggen, een flink chagrijnige kop op zetten wanneer zo'n 'dikke' je wil passeren en natuurlijk met je roomie!
    Veel liefs,
    Dikke kus
    Marleen

  • 18 Januari 2007 - 08:13

    Pleuntje:

    Hey janneke, leuk om de jou en mijn zus steeds te lezen! Succes met het harde studeren,zorg je wel dat je tijd maakt om te genieten ;)??
    Die kou lijkt me vreselijk..brrr..op de voorpagina van de Metro stond gisteren dat er in Iowa 9 doden zijn gevallen ivm het winterweer :(, toch geen prettig bericht zolang jullie daar verblijven. Dus; laat die 2 paar slippers van je nog maar even in je koffer, dikke trui aan en goed eten om een goede isolatie(vet)laag te creeëren (wat wel gaat lukken met dat mealplan!)dan komt dat helemaal goed met jullie :)! En als de kou voorbij is sporten jullie je 'wintervacht' er gewoon weer af ;)! Meis, geniet er vreselijk van, voor je het weet is het alweer voorbij! xx Pleuntje
    Ps: post is onderweg ;)

  • 18 Januari 2007 - 08:38

    Conny:

    Hey Jans,
    Mooi om te lezen dat het helemaal prima gaat daar, ik zou wel gezellig op een fietje naast je willen fietsen in de sneeuw, alleen vraag ik me dan weer af hoe je het voor elkaar krijgt om heel over die weg heen te fietsen, ik zou volgens mij meteen plat liggen en al helemaal als je bedenkt dat je tussen al die mensen heen en weer moet zigzaggen, anyways..En zoals je het al hebt gehoord van alle mensen die vandaag vroeger opwaren dan ik, is het hier ontzettend TODWEER! "Zachtjes tikt de regen op mijn hoogeveldtkamertjeraampje, 't ritme van de eenzaamheid".... Alhoewel, eenzaam, ;)
    Nou, veel plezier nog met het spotten van die rare mensjes uit de barbiewinkel, maak er 's wat pics van Jans, ben benieuwd! :D

    Bye bye,
    Conny

  • 18 Januari 2007 - 08:56

    Jorien:

    Hey Jannie!

    -6 het warmst heb ik nog niet eens meegemaakt, alleen in Lapland, maar daar mag het he! Wel leuk, maak je dat ook eens mee! En is een oplossing niet om meerdere laagjes aan te trekken en dan gewoon een laagje uit te doen als je binnen komt? was wel de helsinki manier! En, heb je ook een mooie muts op?

    XXX Jo

  • 18 Januari 2007 - 09:52

    Marrrrr:

    Hey Jans! Keileuk om je verhaal te lezen!! Hmmm, ze lopen daar dus allemaal rond als Britney Spears in de Story;) UGLY...U Ain't Got No Aliby....enne tip: lekker laagjes dragen, wie weet kun je wel trendsetter worden daar;)
    Have fun!!

    Dikke kus,

  • 18 Januari 2007 - 10:43

    Sanne:

    Heeej Jans,
    Thanks voor je kaartje, hij kwam net door de bus :) Die skypedate moeten we idd maar snel eens even plannen ja!! Ben blij dat het hier niet zo koud is ;) Maarre succes met de studie enzo, en blijf vooral lekker genieten!!!
    xx San

  • 18 Januari 2007 - 11:52

    Ingrid:

    hey jans! ik krijg het koud van je verhaal brrr, hihi maar je schrijft echt heel grappig haha dus heb weer erg kunnen lachen!
    veel plezier verder!
    xx Ing

  • 18 Januari 2007 - 13:02

    Jasper:

    All I can say is: Thermo-ondergoed rules. Na zelf zo'n thermo-uitrusting geprobeerd te hebben moet ik zeggen dat het dan toch goed vertoeven is haha. Het wordt hier vandaag waarschijnlijk warmer dan gister, -3!:D

  • 18 Januari 2007 - 18:05

    Mam:

    Blij dat je nog niet blauw bent! :)
    Amerikanen zijn en blijven dus een raar volkje.
    Have Fun,
    kus (ook voor aag)

  • 18 Januari 2007 - 18:22

    JJ:

    Ik vind je updates altijd super om te lezen, totally crack me up:) Same situatie hierzo, alleen iets warmer, ik heb mn birks al aan en af en toe mesh shorts:P

  • 19 Januari 2007 - 13:01

    Marieke:

    Heej Jans! Wat een prachtige verhalen, ik lag echt in n scheur:D:D Zet al je onderzoekjes maar goed voort en bericht er ook vooral veel over want het is helemaal leuk om te lezen!! Oja, ff over je foto's: diep nadenken doe je nog altijd met 1 vinger tegen je voorhoofd ("athena denkt");)
    Nou meid, geniet er maar goed van, krijg helemaal de kriebels om er zelf ook heen te gaan!
    xx Mariek

  • 19 Januari 2007 - 16:04

    Els:

    Hahaha.. applaus! De denker :D Dikke prima! :)

    Heel goed van je, die studiehouding, nu nog op zoek naar de UB lounge :P
    en ook leuk, die foto van de Greek merchandise, kan ik vast acclimatiseren ;)..
    zie ook dat je alweer 'n ander blondje hebt gevonden om mee te gaan stappen, zolang je maar onthoudt dat je weer van mij bent als je weer terugbent he ;) Hahahaha... Donderdag beestfeest met Conny, vrijdag tentamen... we zitten weer in het oude vertrouwde ritme! :D
    wel jaloers op je sneeuw hoor, weer hier is het allemaal net niet.. :S..
    Maar goed, keep on writing those blogs, funny as hell!

    Kus!

    Elske

  • 19 Januari 2007 - 18:21

    Sanne:

    heej jans,
    wat een eten!! ik ben maar ns even op aagje dr site gaan lezen en de fotos gekeken over t eten, tis echt overweldigend zeg!!!
    maar jij kan t met je slanke vertoning natuurlijk mak-ke-lijk hebben:D maar n bammetje met kaas zit er dus niet echt in de volgende maanden? dat wordt afzien dus. gelukkig voor je hebben ze dr wel veel pindakaas!
    ik ben wel jaloers op die sneeuw daar zeg, al hadden wij gister onwijze storm hier, dat was ook wel spannend, ik blijf je weer volgen!
    xx san G

  • 26 Januari 2007 - 20:24

    Marlies:

    fijn dat je het zo goed naar de zin hebt.
    ik heb regelmatig aan je gedacht i.v.m. de kou.
    veel plezier.
    groetjes henk en marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 29945

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: