Spanning en Sensatie ;) - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Spanning en Sensatie ;) - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Spanning en Sensatie ;)

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

12 Januari 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Woensdag was een spannend dag je voor me: zowel mijn medische als academische en sociale vaardigheden werden getest.

De dag begon namelijk met een Mantoux-test. Dat is een prikje die je krijgt om te kijken of je TBC hebt. Dit is verplicht voor alle internationale studenten, want Azië blijkt een ontzettend groot risicogebied te zijn waar deze ziekte voorkomt. 3 keer raden waar de meeste internationale studenten aan de UIowa gaan studeren vandaan komen? Juist! Dus, ondanks mijn panische angst voor spuiten, kon ik het wel waarderen dat de universiteit ons ff controleert op het feit dat wij (en dus met name die Aziaten) niet vrolijk heel de populatie van Iowa City gaan infecteren met de tering (jahaa, zo heet die enge ziekte in de volksmond :S). Wij hadden begrepen dat er ook meteen een buisje bloed van je getapt zou worden om te kijken of, als je Mantoux-test positief zou zijn, dit veroorzaakt werd door de daadwerkelijke TBC-bacterie of door een BCG-vaccinatie (vaccinatie tegen TBC) die men in sommige landen krijgt (Nederland is hier van uitgezonderd). Dit was echter niet duidelijk aangegeven! De zuster had mijn arm al afgebonden met een blauwe elastieken band op zoek naar een geschikte ader -mijn aders liggen zó diep in mijn armen;ik zou de allerslechtste heroïne-junk ever zijn;)- en had de naald al gereed, toen een andere zuster in een keer riep dat er geen bloed geprikt hoeft te worden als je geen BCG vaccinatie hebt gehad. Mijn zuster had mijn medische papieren, die ik natuurlijk uiterst zorgvuldig had ingevuld, NIET uiterst zorgvuldig gelezen. Prikgrage miep werd dus teleurgesteld, maar moi was gered dankzij de oplettendheid van Aag! Zij was degene die de zuster had ingelicht… ik was te druk met niet van mijn stokje gaan.. maar Aag, nogmaals bedankt! Blijkbaar was mijn vreugde nogal hoorbaar en hilarisch, want alle internationale studenten hadden een lach op hun gezicht toen ik naar buiten kwam..

Spannend event #2 die dag was mijn afspraak met mijn Acadamic Advisor: Frank Yoder. Samen met hem heb ik me ingeschreven voor vakken. Natuurlijk ga ik me op ‘mijn specialiteit’ storten en vakken als “Understanding American Cultures,” “The Middle Class in America in the 21st Century” en (nog niet 100% zeker helaas) “American Business Cultures” volgen. Tegelijkertijd ga ik mijn horizon verbreden en het heerlijke Spaanse taaltje proberen eigen te maken. Tevens neem ik een duik in de geschiedenis van de Filosofie om een verplicht vakje in Nederland te vervangen. Ik ben zo benieuwd hoe colleges hier zullen zijn! Blijkbaar heel informeel, docenten met de voeten op tafel etc., dus volgens mij zit dat helemaal goed :)

Spannend event #3 op woensdag was ons avondje uit met Aubree, een ontzettend tof Amerikaanse meid die op het International Office van de universiteit werkt. We zijn uit eten geweest (hoe goedkoop: burritos voor $8,- burger met friet voor $5,-), hebben in een heerlijk koffietentje een bakkie gedaan (sorry Jasper!) en vervolgens nog in de kroeg wat anderen getroffen. Samen met Cory, Aubree’s friend, en Sidney, een exchange student uit…..(roffel)… Zuid-Afrika! (Hehe, is dat ff een anti-climax, of niet? :-P) Samen met die mensen hebben Aag en ik een hele leuke, en vooral alcohol-vrije, avond gehad. Een vervolg is al gepland, dus downtown Iowa Ciy kent binnenkort geen geheimen meer voor ons ;)

Natuurlijk zijn we al flink aan de wandel geweest in Iowa City. Foto’s van onze ontdekkingstocht kunnen jullie bekijken op: http://www.mijnalbum.nl/Album=JNFNQQ4G
Ook heb ik wat meer foto’s van mijn residence hall en dormroom online gezet op: http://www.mijnalbum.nl/Album=6SLK8N7N
Nu ik toch bezig ben met jullie dood te gooien met allerhande links, kan deze er ook nog wel bij: http://nappied.hyves.net/# Op deze site kunnen jullie de avonturen van mij badeend bijhouden die Aag en mij vergezeld op onze avonturen in Iowa. Nappie wordt trouwens een echte globetrotter, want hij zal nog naar Portland, Maine en New Orleans, Louisiana afreizen om Jasper en JJ (twee vrienden die ook op dit moment in de States studeren) te bezoeken, alvorens af te reizen naar het altijd zonnige Thessaloniki in Griekenland waar hij Els (een vriendinnetje die daar op uitwisseling gaat) te gaan vergezellen. Ik zou zeggen: ook veel plezier met het volgen van Nappie’s blog ;)

Nou mensen dit is wel weer genoeg voor één blog… tot snel maar weer!
Liefs, Janneke

PS: Echt keileuk al die reacties van jullie… Thank you! Doet een mens goed :)

  • 11 Januari 2007 - 23:11

    Aagje:

    Graag gedaan hoor, I love saving your ass ;) hahaha!

  • 12 Januari 2007 - 07:19

    Conny:

    Hey Meid,
    Ik zei toch dat ik snel wat zou krabbelen zoals we dat toch wel mogen noemen! I love all your stories and I will put them together so I can read them whenever I want to!!!
    Oh oh, ik zou echt willen dat ik bij jullie was, maar helaas pindakaas!
    Ik hoop dat je Aag een dikke knuffel hebt gegeven van me en ik spreek je snel!
    xxxxxx
    Conny

  • 12 Januari 2007 - 07:31

    Roxanne:

    Spuiten...brrrrr!Lucky you ;-)

  • 12 Januari 2007 - 09:28

    Alessa:

    Oehhh ik zou ook zo bang worden van die prikken!! Heb jij ff geluk dat je Aagje erbij had ;) Maar zulke docenten, met voeten op tafel!?! Die moeten ze hier ook maar eens aanschaffen ;)
    Kus!

  • 12 Januari 2007 - 11:10

    Sanne:

    Heeej Jans,

    Zo te horen heb je het al goed naar je zin!!! Sorry voor deze late reactie maar in Tassie stikt het nou niet bepaald van de internetfaciliteiten. Heb helaas nu geen tijd om al je foto's te bekijken, maar dat ga ik zeker snel doen, want ben benieuwd!! Ga vooral zo door en ik spreek je snel!!!

    Liefs xx San

  • 12 Januari 2007 - 11:28

    Mariël:

    Ik ook, ik ook reageren!!!! Gelukkig hoef je geen inenting voor TBC!! Ik heb nu een vet lelijk litteken! En natuurlijk keileuk om je verhalen te lezen! Ik hou je in de gaten;)Dikke kus

  • 12 Januari 2007 - 16:02

    Els:

    Hahaha.. nu ik de Ramp I foto heb gezien, snap ik ook pas waar de Ramp II foto van Aag op slaat ;).. Haha...
    Nappie D for president! :D..
    Je dorm ziet er ook goed uit, nice, al die pics! ;)
    Nja, meer details zijn overbodig, we hebben gister nog geskyped, je weet alles al ;).. Vandaag was saai.. maar 't goeje nieuws: Conny is terug, en het is weekend.. zie jij hier 'n possible goeje combi? ;)

    Have fun meis,
    we spreken ons snel! ;)

    Kusje

  • 12 Januari 2007 - 18:29

    Mam:

    Gered door Aag, goed voor jou!
    Het gaat wel goed met jullie beiden daar.
    Take care, kus Mam

  • 12 Januari 2007 - 19:34

    Ingrid:

    hey jans! tof verhaal, ik wist trouwens niet dat je zo bang was om bloed te prikken, ik kan wel een keer op je oefenen:P!
    tot snel
    xx Ing

  • 12 Januari 2007 - 22:00

    Buurman:

    Nou buurmeisje, al wordt het helemaal niks daar (wat ik natuurlijk niet geloof), je kunt altijd nog schrijfster worden. Sjonge, wat kun jij klepppen, de US is er mooi klaar mee.

  • 12 Januari 2007 - 22:59

    Daniel:

    Baldy's!

  • 13 Januari 2007 - 18:13

    Jorien:

    Hoi Jannie!
    Tof al die verhalen zeg! En die vakken (al is t niet allemaal in mijn vakgebied) klinken zelfs goed! Veel plezier nog! kus Jo

  • 15 Januari 2007 - 07:45

    Sanne:

    heej jans. wat een leuk verhaal weer! maar dit weekend zijn alle studenten weer gekomen, toch? dus dan gaan de feesten enzo ook beginnen he, leukleuk. ben benieuwd naar je roomie....
    xx san

  • 15 Januari 2007 - 21:56

    Lizette:

    Klinkt geweldig. veel plezier
    groetjes van de mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 30004

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: