Opeens heb je het! Je wordt 21! - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Opeens heb je het! Je wordt 21! - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Opeens heb je het! Je wordt 21!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

12 Februari 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Amerikanen en hun rare regeltjes ook. Geen alohol tot je 21e. Wie verzint nou zoiets? Punt één: waarom zou je de jeugd alcohol onthouden, maar tegelijkertijd wel blootstellen aan allerlei andere producten die honderd keer schadelijker voor je zijn? (Denk hier aan pruimtabak -dag tanden-, power-zonnebanken -hallo huidkanker- en bleekmiddel voor je tanden -dag tandglazuur-.) Punt twee: de regels worden niet nageleefd èn nauwelijks gecontroleerd. Of in ieder geval niet effectief, want de angst om gepakt te worden is van dergelijke kleine proporties dat niemand zich aan de regels houd. En punt drie: de gevolgen van deze rare regel zijn abnominabel: de Amerikaan 'drinkt' niet, hij 'gets drunk.' Serieus, men is na 3 bier al van het padje en dan ook meteen compleet er-is-geen-land-met-jou-aan-te-zeilen dronken. Conclusie: overdenk die regelgeving nog eens onder het genot van een pilsje, net zoals ik afgelopen donderdag, vrijdag EN zaterdag heb gedaan ;)

Ik was het namelijk beu om underaged te zijn. Na lange tijd mijn hersenen gekraakt te hebben, viel opeens het kwartje! Ik had besloten 21 te worden! Nouja, hier moet ik Moeder Natuur en Vadertje Tijd natuurlijk ook wat credit voor geven, maar ik moet zeggen dat 'mijn' jaarwisseling toch heel wat deuren voor me heeft geopend :D

En zonder jullie ingelicht te hebben, hebben jullie meegewerkt aan dit masterplan! De hele week stroomden en kaarten en pakketjes binnen. In zo'n grote getale dat de juffrouw aan de balie zelfs tegen me zei dat het nu onderhand wel eens genoeg moest zijn geweest, want "I got more than my fair share". Hihi, ik zeg: jaloezie ;)
Daarbovenop kwamen ook nog eens de felicitaties via sms en internet! Ik was zo verbaasd en wil jullie allemaal van harte bedanken :D Het is fijn om te weten dat er aan me gedacht wordt en ik verzeker jullie dat ik jullie ook regelmatig in mijn gedachtengang begroet ;)

De grootste verrassing kwam echter van Aag: zij had een semi-surprise party georganiseerd met een echt PIÑATA! (Hier volgt een kleine uitleg voor de piñata-leken ;)) Deze traditie komt uit Mexico. Een piñata is een kleurrijk frutsel van papier-maché, gevuld met snoepjes. Deze wordt aan een draadje opgehangen en het is aan het feestvarken om met een stok/knuppel dit gevaarte kapot te slaan terwijl je geblinddoekt bent. Aangezien onze dorms niet al te groot zijn en er nogal wat visite aanwezig was, leek het Aag verstandiger als ik in normale visuele staat de piñata kapot probeerde te rammen met een kruk (bij gebrek aan...). Dit maakte de opgave echter niet makkelijker! Na 3:43 was het kreng eindelijk gebroken. (Deze missie is vastgelegd op video en zal binnenkort te bewonderen zijn op mijn hyves site voor de nieuwsgierigen ;)) De snoepjes verspreidden zich door de hele kamer en zelfs nu vinden we nogs steeds Nerds terug in allerlei hoekjes (sorry dames) maar mijn lang-gekoesterde wens is uitgekomen:D Thanx meis!
Na dit avontuur en een absurd spannende Grey's Anatomy aflevering begeleid met een stuk Birthday Cake, zijn we nog met een groep meiden de kroeg in gegaan om even met een alcoholisch drankje te proosten. Heel braaf weer om 12u de bus naar huis gepakt, want vrijdag hadden we een toets Spaans. (Er wordt dus toch nog gestudeerd...)

Het werkelijke feestgedruis vond vrijdagavond plaats. Toen zijn we bij JeanMarie gaan "pre-partyen," zoals indrinken hier genoemd wordt, en daarna naar het beruchte Fieldhouse gegaan. Een grote dolle boel. Uiteraard zijn er tientallen fotos gemaakt. Een beperkte selectie zal een dezer dagen op internet verschijnen ;)

Zaterdag heb ik uiteindelijk nog met mijn global buddy Marina een drankje gedaan. Een "global buddy" is een student hier aan de universiteit van Iowa die zich heeft opgegeven om gekoppeld te worden aan een uitwisselingsstudent en vervolgens met hem/haar eens per week te meeten en leuke dingen te gaan ondernemen. Marina is echt heel tof :) Ze is 22, studeert nursing en heeft een jaar in Lyon gewoond. Van de week gaan we samen naar de film en in Maart gaan we waarschijnlijk naar een concert van Sufjan Stevens in Michigan! (jeej!) Wat trouwens ook heel leuk is, is dat Marina's huisgenoot Ambar half NLs is. I.p.v. multi-tasken, doen wij nu aan multi-linguistieken ;)

Hier laten we het maar ff bij. Ik beloof dat mn volgende bericht een hoger academisch niveau zal bevatten. (Iets wat ik nu zeker waar zal moeten maken aangezien ik nu echtechtecht volwassen ben haha.) Wou nu ff een teken van leven tonen, zodat jullie weten dat ik niet in een comateuze toestand verkeer opgewekt door een overconsumptie van alcoholische consumpties ;)

Nogmaals bedankt voor alle lieve kaartjes/berichtjes/cadeautjes! Ik voelde me echt jarig :) Tot snel!

Liefs Janneke

  • 12 Februari 2007 - 08:58

    Conny:

    Hey Jans,
    Wat heb ik weer genoten van je mooie verhaaltje! Echt heerlijk! Ik vind het super om te horen dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad, echt supergoed! Ik heb ook een pilsje op je gedronken!
    Nou meis, geniet ervan en tot de academische hoogstandjes dan maar,
    xxxxxxxxx
    Conny :D

  • 12 Februari 2007 - 09:13

    Marleen:

    Lieve, ondeugende, gezellige Jans,

    Wat fijn om weer eens een verhaaltje van jou te lezen om je site! Gelukkig dat je volwassenwording goed is gelopen (in een maar liefst 3 dagen durend feest, hihi, you go girl!)
    Ik vond het heel fijn om met je te skypen.. Moeten we echt vaker doen. Dan ook met mijn laptop zodat ik de webcam aan kan zetten!
    Hele fijne week en ik denk aan je!

    Liefs,
    big hugs
    Marleentje

  • 12 Februari 2007 - 09:17

    Mariek:

    Heeeeeej Jans!
    Klinkt weer helemaal leuk al je avonturen, k had je graag met die kruk in je hand op n gekleurd frutsel in willen zien slaan :D, maar ik zal braaf op t filmpje wachten! En ik ben dr helemaal voor om in de zomer je 21,5 te vieren, dus dat gaan we wel ff plannen tegen die tijd (jij smiecht wil zeker gewoon 2x cadeautjes he;))
    Nou meid, enjoy alles daar, dan doe ik dat hier ook ;)

    xx Mariek

  • 12 Februari 2007 - 10:29

    Alessa:

    Hey Jans!
    Ik zag dat mijn felicitatie aan jou op je site niet door was gekomen :( Maar ik heb natuurlijk wel aan je gedacht tijdens je verjaardag! Aangezien ik er niet ben in augustus, stel ik voor je verjaardag op Aruba te vieren! ;) Onder het genot van een cocktail en onder de palmboompjes :)
    Heb er al echt zin in! want mis je nu wel echt hoor!
    Kus Kus

  • 12 Februari 2007 - 10:38

    Els:

    Haha.. wat kan ik nu beter zeggen dan:

    Floozen is 'n lifestyle! ;)

    (En hulde voor de uncensored versie's van de foto's op de flooz-hyve ;) - Voor pappa's en mamma's: wat hebben jullie toch 'n lief braaf dochtertje! :D).. Echt! :D

    Tot over twee weken chick!

    Yours forever :p..
    Els

  • 12 Februari 2007 - 14:13

    Sanne:

    heeej jans,
    wat een leuk bericht weer! gelukkig vond je ons pakketje leuk, wij hebben iig heel veel lol gehad met kopen:D
    en nou geen misbruik gaan maken dat je weer legaal alcohol mag drinken he, gedraag je idd maar ns heel volwassen;) ik moet er over n paar weekjes ook aan gaan geloven, maar tis toch ook wel leuk om volwassen te zijn, toch?!
    volgend weekend begint btw carnaval, echt super jammer dat je er dit jaar niet bij kan zijn... we gaan je zeker wel missen!
    veel plezier en succes enzo daar nog met alles,
    xx san

  • 12 Februari 2007 - 17:38

    Giel:

    Zuiplap!

  • 14 Februari 2007 - 02:56

    Bloedhond:

    Hier even een stukje academisch:
    There are times
    When you find
    Lobsters in a bucket
    Can’t climb out
    Why won’t they climb away?
    Because other lobsters
    Pull them down

    People too me and you
    Can also be like lobsters in a bucket
    It’s all just one big mess
    Please don’t be a lobster
    Friends are best

    Friends help each other
    Any way they can
    When you’re up at bat
    They’ll be your biggest fan
    When you’re in a pit
    They’ll pull you out of it
    It ain’t wrong to write a song
    For all your friends to sing along.

    Lalalalala lol
    Hoe gaat het met mijn lobster? Leeft ie nog of is ie al bevroren?:P

  • 14 Februari 2007 - 16:09

    Anouk:

    Ik sluit me volledig aan bij Giel! :D Ik bedoel als die Americano's al na 3 pilsjes horizontaal liggen, dan moet jij wel als een heuse alcoholist beschouwd worden! (lees: 'someone who can actually hold her liquor) Gelukkig dat je de reputatie van ons Nederlanders hoog houdt! ;) xxx

  • 17 Februari 2007 - 22:05

    Pleuntje:

    Hee Jans, bedankt voor je krabbel! Heb al 1 avond Heerlen en 1 middag Roermond achter de kiezen, vanavond relaxen op de bank en morgen knallen in de optocht! Ik zal een biertje (extra) voor je drinken, ben je toch nog een beetje Vasteloavend aan het vieren in Limburg! Ik stuur aag de foto's wel! xx

  • 23 Februari 2007 - 09:46

    Oma:

    Ik vind het leuk dat je het zo naar je zin hebt. Vandaag met je vader in het internetcafé je blog en foto's bekeken. Ik hoop dat je verder véél plezier hebt en voorzichtig bent en hoop over een tijdje jou weer, op je fietsje, bij mij aan te zien rijden. Veel groetjes

  • 04 Maart 2007 - 20:24

    Pleuntje:

    Jans, het wordt tijd voor een nieuw verhaaltje! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 29944

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: