10 Things I Hate about U(SA) - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu 10 Things I Hate about U(SA) - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

10 Things I Hate about U(SA)

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

05 Maart 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Zoals beloofd: 10 ergernissen aan de USA en haar inwoners. Zet u schrap ;)

1. Het Weer
Ergernis numero uno op dit moment is toch echt het weer. Ten eerste is het hier absurd koud! Gemiddeld is het hier tot nu toe -10 Celsius geweest. Maar we hebben zelfs al -30 mee mogen maken! Je kunt je voorstellen hoe blij wij waren toen het eindelijk eens +5 was: mensen liepen hier meteen in korte broek op de flipflops rond. Deze held op sloffen durfde het aan haar handschoenen thuis te laten :P Net toen we dachten dat de lente eindelijk was aangebroken, kregen we een nasty ijsstorm over ons heen. En dan ook nog eentje van dergelijke proporties dat highways waren afgesloten, elektriciteit is uitgevallen en er een paar mensen zijn gesneuveld in Iowa! Dit nieuws werd zelfs op de Nederlandse radio gemeld. Voor dit weekend was zelfs de allerergste sneeuwstorm van het nieuwe jaar voorspeld. Maarre, ik ben nu wel wat meer gewend dan die 3 vlokjes die zijn gevallen ;)
Desalniettemin hebben deze polarische temperaturen voor een sociaal isolement gezorgd: door de kou durfde niemand zich meer op straat te begeven in de angst tenen/ vingers te verliezen door onderkoeling. In Februari ben ik dan ook welgeteld 4x wezen stappen. Ontwenningsverschijnselen verschijnen ten tonele :S Gelukkig zijn de weersvoorspellingen voor komende week positief:D Maar dat mag ook wel, want onze vakantie die eraan komt, draagt niet voor niks de naam SPRINGbreak ;)

2. Interesse in de Rest van de Wereld
Nul komma nul. Tenenkrommend ergerlijk!! Dit openbaart zich in niet alleen in het nieuws wat in de krant staat of wat op tv het journaal wordt verteld (Euhm.. niks dus! Goddank voor de digitale versie van de Volkskrant etc ;)), maar ook in de kennis over andere landen en de talen die men er spreekt. Vragen zoals “So you’re from Holland. That’s in Amsterdam, right?” of “What language do they speak in the Netherlands? English?” en “Ah, the Netherlands! That’s near Australia eh?” zijn de revue al gepasseerd.
Wanneer Amerikanen Frans of Spaans proberen te spreken, doen je oren echt pijn! Maar waarom zou de Amerikaan zich ook in de rest van de wereld interesseren en moeite doen om andere talen te kunnen spreken? Amerika is toch immers heer en meester van het wereldtoneel en Engels is nog altijd de voertaal…

3. De Instelling van Studenten in de Klas
Hoewel wij allemaal denken dat Amerikanen hun gedachtes graag laten ventileren sinds ze zich ook niet schromen om op het wereldtoneel hun bek open te trekken, valt dit vooroordeel toch diep in de soep wanneer je het op de Amerikaanse student projecteert. De meeste studenten zitten hier in stoïcijnse toestand op hun … euhm, ja, hoe moet ik dat oncomfortabele stoel-en-een-tè-klein-bureau-ineen gebeuren eigenlijk noemen? Wanneer een docent vragen stelt over de leesstof, houden ze allemaal hun kaken stijf op elkaar. Daarentegen zijn ze er wel dol andere lichaamsdelen te bewegen: het knakken van je vingers is hier enorm populair. Soms gaat er een hele wave van vingerknakkende geluiden door het klaslokaal, want je vingers knakken is natuurlijk net zo aanstekelijk als gapen!?
Wanneer iemand dan toch eens de mond opendoet, komt hoogstwaarschijnlijk in elke zin minstens één keer het woordje “like” voor. “Well, like, what I wanted to say is that I think that n did not mean to have slavery, like explicitly mentioned in, like, the Constitution.. blablabla” Komt zeer intelligent over. Ahum.
En dan nog iets: de lessen duren hier 50 minuten, maar in de laatste 5 minuten pakt iedereen hier zn tas in en schiet alvast in zn jas zodat men klokslag 50e minuut kan nokken. Niet dat ik nou zo’n eager student ben, maar men doet dit ook als de docent nog maar halverwege zn dia is ofzo. Het is blijkbaar erg moeilijk om de moeite op te brengen om 2 minuten langer te blijven dan de les officieel duurt…

4. Hoezo afspraken maken?
Daar doen Amerikanen niet aan. Op elk voorstel zeggen ze “Yeah, sounds great! Just text me.” Het maakt niet uit 1) of ze het menen of niet en 2) hoe nabij in de toekomst de plannen plaats zullen vinden. Het resultaat is dus dat je in de veronderstelling kunt verkeren dat je ’s avonds naar de bios zult gaan met iemand. Wanneer je die persoon dan ‘text’ (a.k.a. smst) met de vraag waar jullie zullen af spreken, kun je als antwoord krijgen “I’m not gonna make it tonight. Maybe some other time!” Barst! Daar gaat je avondje uit, want de andere uitnodigingen heb je afgeslagen omdat je al plannen had...dacht je.
Een ander voorbeeld: je vraagt aan iemand of die persoon zint heeft morgen langs te komen en samen een film te kijken. Die persoon zegt ja. Nou, erg leuk natuurlijk! Dan zegt ze: “Just text me what time” Euhm.. Hallo? Je zit nu naast me, kunnen we niet gewoon nu iets afspreken?” Blijkbaar niet…

5. De Plaats op de Weg/Gang/Voetpad/etc.
Het maakt niet uit hoe breed of smal de betreffende ruimte is waar men zich (in/op) voortbeweegt, de Amerikaan neemt een centrale positie in. Centrisme beperkt zich hier dus niet alleen tot de ego ;)

6. Het Drink- en Dansgedrag
De slogan “Geniet met mate” geniet in Amerika geen naamsbekendheid. De Amerikaan drinkt niet, hij ‘gets drunk.’ En dan ook echt finaal. Ik ben al zoveel mensen tegengekomen die om 22u zat waren van het indrinken en kruipend in de gangen van Hillcrest de weg naar de wc probeerden te vinden. Aag heeft zelfs al een meid knock-out op de badkamervloer gevonden… Wanneer de Amerikaan nog wel in de gelegenheid is om zich op twee benen voort te bewegen, vindt dit meestal plaats in de vorm van een paringsdans op de dansvloer. Winston Churchill zei ooit “Dancing is the vertical version of the horizonal idea.” Dit vat alles samen.

7. Het Uiterlijk
De allergrootse paradox in de Amerikaanse cultuur waarin ik dacht dat het uiterlijk toch het belangrijkste van de hele wereld is. De uitspraak “Als je haar maar goed zit” gaat hier misschien nog nèt op. En hoewel de Amerikaan zich uitermate druk maakt om de fluorescentie van zijn/haar gebit en het bruingehalte van zijn/haar huidje, maakt het verder niet uit wat men aan heeft. Het is nogal een prestatie als men hier in een joggingbroek verschijnt, want de helft van de tijd verschijnt men hier gewoon in de pyjamabroek op de uni. Oversized hooded sweater erboven. Ugs, sloffen, teenslippers (jaha, zelfs met -10!) of crocs eronder. Get the picture? Het komt echt zwaar onverzorgd over. Sommige mensen verdenken we ervan dat ze echt in de kleren waarin uit bed gerold komen naar de uni dragen, want sommige odeuren zijn niet te harden 
Als gevolg ontvangen Aag & ik dan ook regelmatig complimentjes over onze looks, etc. Niet bepaald een vervelend bijkomend verschijnsel natuurlijk ;)

8. Schoolsheid qua Manier van Lesgeven
Het niveau van onderwijs is zeer twijfelachtig. Zoals vermeld in een eerdere blog, zijn hier veel middelbare schooltaferelen: veel lezen, veel opdrachten maken en inleveren, en onverwachte overhoringen. Nu blijkt ook dat je bij het leren van een tentamen bij je handje wordt genomen: de docenten organiseren review sessies waarin de belangrijkste elementen van de stof nog eens met je door worden genomen. Ik zelfs twee keer een uur privé les gehad van mn filosofie docente. Resultaat: 100% voor mn allereerste midterm :D

9. Het Water
Het water wat hier uit de kraan komt, doet niet ten onder aan de waterkwaliteit van Sportbad Oost in Nijmegen. Gevolg: uitgedroogd huidje. (Is dit misschien een verkooptruc om ons aan de bodylotion te krijgen???) Het allerergste is ook nog dat dit zwembadwater ook ons drinkwater is. Wat zal de gemeentepils toch goed smaken als ik weer voet op Nederlandse bodem zet ;)

10. Het Voedsel
Amerikanen hebben slechte kaas! En kaas is een essentieel onderdeel van het dieet van elke Nederlander, dus ook van mij. Hier moet je je behelpen met de plastic kaas die we in NL alleen van de cheeseburgers van de Mac kennen 
Gelukkig hebben ze wel ander prima voedsel. Nadeel hiervan is dat dit meestal erg vet is (men houdt hier van frituren!) of gewoon te lekker is. En in het ergste geval allebei natuurlijk ;)

Nog enkele andere observaties:
- Old skool #1
een populaire manier om je schrijfgerei te transporteren is achter je oor. Hoe efficiënt! :P
- Old skool #2
spijkerbroeken met scheuren en witte gympen a la Nike Air Max die zo ontzettend stoer waren in de jaren 90 zijn hier nog steeds hip. Bovendien loopt men hier ook rustig in camping smoking rond. Rest ons alleen te wachten op het moment dat Gabber Piet uit de speakers schalt ;)

Deze laatste week wordt nog ff bikkelen: ik moet twee take-home exams uit mn mouw schudden en een in-class exam maken. Maar dan volgt er een week springbreak! En die wordt geweldig, want zaterdag 10 Maart reizen Aag & ik af naar Chicago om daar Marleen op te halen van O’Hare International Airport!!! Marleen is een vriendinnetje van me uit Nijmegen die me een paar weken geleden verraste met de vraag of ze me op mocht komen zoeken. (Antwoord: NATUURLIJK!!!) Ze zal een weekje blijven en de eerste paar dagen zullen we in Chicago doorbrengen. Een klein uitstapje naar Iowa City is natuurlijk onvermijdelijk. Echt superleuk dat ik nu iemand kan laten zien waar ik mijn dagen slijt ;) Marleen, ik heb der super zin in!!! Alle avonturen zijn uiteraard over pakweg 2 weken te lezen op jannekejegen.waarbenjij.nu ;)

Voor zover dit nieuwsbulletin:D Tot de volgende keer!
Liefs,
-Janneke

PS: Voor degenen die na dit verbale geweld nog de energie hebben om wat kiekjes te bekijken: http://www.mijnalbum.nl/Album=D44XSQWH

  • 05 Maart 2007 - 06:55

    JJ:

    LOVE IT!!!!!!!!! ever thought about taking a class creative writing?
    Ik ga dit rondmailen aan een paar vrienden;) Awesome!
    Ik bel nog wel eens als ik weer eens aan het stappen ben hier in New Orleans!:P Like 4 times a week, not a month:P

  • 05 Maart 2007 - 08:19

    Aar:

    Hey Jans!

    Echt super, je top-10 list! Moest er uiteraard weer smakelijk om lachen ;)
    Have Fun in Chicago!!! (And I'm soooooo jealous!)

  • 05 Maart 2007 - 09:08

    Sanne:

    Ik heb me echt kapot gelachen :D Mooi verhaal hahaha!! Goed begin van mijn maandagochtend ;) Sterkte met alle ergernissen & super veel plezier met je springbreak!! Tot skypes!!
    xx San

  • 05 Maart 2007 - 09:16

    Eef:

    He jans, ik heb echt moeten lachen bij het lezen van je stuk. Jij vermaakt je kostelijk zie ik wel;p! Grappig toch dat je vooraf aan zo'n tripje je toch niet in kunt denken hoe het er nou werklijk aan toe gaat! Bij Amerikanen denk je toch wat anders inderdaad! Jammer van de kou wel, hoop dat het zonnetje zich daar snel laat zien. Gelukkig staat Aruba nog op het to do lijstje;)! Liefs gr Eefje

  • 05 Maart 2007 - 11:23

    Marieke:

    Heej janneke:D Viel dat ff tegen, ik dacht jij bent vast heath ledger ofzo tegen gekome;) Maar zoals altijd heb ik er weer hard om moeten lachen!! Alleen volgende keer verwacht ik wel een 10 things I like about USA verhaal hoor, want nou lijkt t net alsof t er helemaal niet leuk is :P
    Veel plezier in Chicago en mocht je Kel of dr zus nog tegen komen dan doe haar maar de hartelijke groeten:D

    xx Mariek

  • 05 Maart 2007 - 11:26

    Ellen:

    verder gaat wel alles goed? nog geen depressies en zelfmoordpogingen :P Ik verwacht de volgende keer wel een ´ten things I love about U´! we moeten trouwens snel eens gaan skypen want ik heb je veel te vertellen! ennuh....bezoek krijgen is the best!
    liefs El

  • 05 Maart 2007 - 11:38

    Jesper:

    Ok, je ergert je natuurlijk kapot, maar van de andere kant moet het ook zwaar vermakelijk zijn. Je bent natuurlijk zelf op bijna alle vlakken superieur aan die onverzorgde, luie, domme Amerikanen. Zal wel weer tegenvallen dan als je terug in NL bent;-)
    xxx Jesper

  • 05 Maart 2007 - 12:22

    Jorien:

    Hey Jan!
    haha, tof verhaal hoor! Maar hoe is het nu verder?! Ik neem aan dat je het wel had verteld als we iets dringend moesten weten, bijv als er ledematen zijn afgevroren of iets dergelijks, dus ik ben blij dat alles goed gaat!
    Kus Jo

  • 05 Maart 2007 - 12:59

    Marleentje:

    Lieve lieve Jans,
    Wat fijn om vooraf aan mijn grote reis te lezen waar ik rekening mee moet houden in Amerika (lees: wat tot grote ergenissen kan leiden). Maar ik kom mijn afspraken sowieso WEL na hoor! En dat allemaal zonder text (maar gewoon nieuwerwets SKYPEN, oh I'm loving it ;) )
    Mijn koffer staat te trappelen om ingepakt te worden en ik ben gister nog de laatste essentiele dingen wezen kopen in de stad (tandenborstel en allerlei ander toiletgerei)
    Heel veel succes nog deze week met je exams (good luck!!) Ik ga weer voor je duimen! Dus schut die A's maar uit je mouw, meissie ;)
    Hopelijk spreek ik je deze week nog even!! (dinsdag en donderdag kan ik helaas niet, maar woensdag laat of vrijdag de avond voor mijn vertrek :S is in mijn agenda nog leeg)
    Hou je taai!
    Dikke kuss
    Marleentje

  • 05 Maart 2007 - 15:27

    Marrrrr:

    Keilachen en interesting! Lekker herkenbaar! Bedankt voor je kaartje! Echt super super superleuk!
    kus

  • 05 Maart 2007 - 15:48

    Jasper:

    En het is allemaal zó herkenbaar haha!
    Nog een vraagje, die ik ook al aan Aagje heb gesteld: "Ze zal een weekje blijven en de eerste paar dagen zullen we in Chicago doorbrengen."
    Wat is er toch in die stad te doen?!;)

  • 05 Maart 2007 - 18:30

    Els:

    Chicaaagoooo! :d.. Haha.. jasper, dat was 'n 'gotta be there' moment ;).. HIhi..
    Janneke, I love your writing, het was echt zo vet om te lezen, en ik kan het me zo goed voorstellen! :)
    Way to go, keep it up.. we zullen snel nog 's een skype poging ondernemen (just send me a text.. hihi)..
    XX

  • 07 Maart 2007 - 13:03

    Hanneke V.d.aa:

    amusant om jouw verhaal te lezenen gaan jullie chicago maar eens op zn kop zetten.veel plezier.

  • 07 Maart 2007 - 15:32

    Ilse:

    Wauw, weer naar Chicago!!! Zooooooo jaloers!! Wat was het daar super... wou dat ik er ook weer bij kon zijn! Kan je niet zo'n lekker juice voor me meenemen ;-) Heeeeel veel plezier, xx

  • 07 Maart 2007 - 16:54

    Jeroen KNUS:

    Wat moet jij het allemaal zwaar hebben!
    Hiero:
    1) de zon schijnt (nogal waterig)
    2)nul komma nul interessant nederlands nieuws;)
    3) ik moet regelmatig vechten om tijdens colleges mijn zegje te mogen doen
    4) mijn agenda puilt uit van de afspraken die ik wél MOET nakomen
    5)ruimte zat!
    6)you'll remember(A)
    7)Als ik te laat uit bed rol en mijn haar vergeet te doen krijg ik van alle kanten afkeurende blikken....
    8)geheel zelfstandig maak ik opdracht na opdracht
    9)helder, smaakvol water stroomt ten overvloede en ik vul stiekem m'n spa flesjes gewoon bij
    10)Ik kom net van de markt, met een groot stuk verse kaas! muhaha

    xx
    Jeroen

  • 10 Maart 2007 - 23:28

    Steef En Nan:

    He Jan,
    klinkt erg gezellig daar ;) Je mag wel wat Australische graadjes van ons lenen...
    Veel plezier tijdens spring break, sounds great!

  • 16 Maart 2007 - 08:06

    Pleuntje:

    Hee Jans, hoe was Chicago?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 30003

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: