Hoofdstuk 1 - Springbreak - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 1 - Springbreak - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 1 - Springbreak

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 April 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Zo, zo. Na één maand, een bezoekje van twee vrienden uit het koude Maine, een bezoekje aan een religieus festival, één feestdag (in de U.S. duurt Pasen maar 1 dag…), 3 tentamens en verscheidene sneeuwstormen (WTF? Sneeuw in April?!) is het dan eindelijk zover: het eerste deel 1 van mijn boekwerk.

Springbreak 10 t/m 18 Maart

Na een week bikkelen was het dan zover: e-i-n-d-e-l-i-j-k vakantie en e-i-n-d-e-l-i-j-k weg uit Iowa City! Want Aag en ik zouden een Greyhoud pakken naar wereldstad Chicago. Nou hadden we al veel verhalen gehoord over die bus: dat onze medepassagiers niet zo wel-bedeeld en wel-gemanierd zouden zijn. Gelukkig viel dat reuze mee! En dat was toch wel fijn aangezien we 6u in die bus moesten vertoeven. Maar na wat slaap ingehaald te hebben in die o zo comfortabele stoelen zagen we al snel genoeg de Chicago skyline opdoemen. En toen begon het toch te kriebelen he. Twee jaar terug hebben Aag en ik hier al twee weken door mogen brengen toen we met de uni op studiereis gingen. In die twee weken hebben toen toch verdomd veel gedaan en ontzettend veel plaatsen bezocht met als gevolg dat we nu alles herkende en feilloos onze weg wisten te vinden. En kwam dat ff goed uit, want we kregen bezoek die rondgeleid moest worden.

De zaterdag dat we aankwamen in C-town, kwam Marleen ook aan. Een tripje heen en terug naar O’Hare met de blue-line om Marleen op te halen, resulteerde in een drie koppen tellend vrouwelijk gezelschap. Na een rustgevend nachtje in een erg goed en goedkoop hostel (tip mensen: Arlington House Hostel) en een ontbijtje buiten op het terras(!), hebben we de grote glimmende koffieboon een bezoekje gebracht, één van DE trekpleisters van Chicago. Vervolgens via Millennium park naar Navy Pier gewandeld en toen de John Hancock tower beklommen. Nouja, de lift genomen, want traplopen naar de 93e verdieping is toch een beetje teveel van het goede :P Het uitzicht was fenomenaal! We hadden prachtig weer. En nog warm ook! Die dinsdag hebben we namelijk op een klein strookje strand aan Lake Michigan gelegen :D Zie foto’s als bewijs ;) De maandag er tussen in hebben we al shoppend doorgebracht (tsja, vrouwen he ;)) en ’s avonds een theatervoorstelling van Second City bezocht. Dit theater is een opstapje geweest voor grote comedians zoals Bill Murray, Mike Meyers, Rosie O’Donnell, etc. en hun shows zijn heerlijk kritisch op de Amerikaanse samenleving. Als liberale NLers voelden wij ons wel op ons gemak.

Woensdag bracht de Greyhound ons weer terug naar Iowa City, want onze habitat moest natuurlijk aan Marleen geshowd worden. Helaas was het een beetje uitgestorven: de populatie van Iowa City bedraagt 60.000 mensen waarvan 30.000 studenten zijn. Aangezien de studenten nu een weekje vakantie hadden, en het gebruikelijk is om in deze week of
1. naar papsie en mamsie te gaan, of
2. flink veel geld over de balk te smijten in een tropisch oord alwaar men de hele week in beschonken toestand vertoeft. Uiteraard is deze optie veel gebruikelijker, met als gevolg dat Iowa City dunner bevolkt was dan normaal. Dit mocht de pret natuurlijk niet drukken, ook al vertrok Aag die dag naar Holy Cross om haar roomie Kelsey voor een paar dagen uit te helpen met koeien melken ;)
Die donderdag zijn Marleen en ik naar de CoralRidge Mall gegaan en hebben we onszelf getrakteerd op een mani- en pedicure, want we moesten er natuurlijk wel goed uit zien toen we die avond in Iowa op stap gingen ;) Marleen geïntroduceerd in het Amerikaanse uitgaansleven. Helaas werd er niet zoveel geranst op de dansvloer als gebruikelijk, want dit vond natuurlijk plaats op the beach :P

De volgende ochtend stond wederom de Greyhound op ons te wachten (DE rode draad in dit verhaal ;)) om ons naar Chicago te brengen. Deze keer naar de suburb genaamd LaGrange waar Annie woont. Annie is een vriendinnetje van me uit Iowa City en zij had mij, en daarmee indirect Marleen, uitgenodigd om Saint Patrick’s Day bij haar te komen vieren. Deze Ierse feestdag is BIG in de States. De echte dag der festiviteiten is zaterdag de 17e Maart, maar de hele week worden er evenementen georganiseerd. Zo ook die vrijdag :D Dus wij op naar de kroeg alwaar we voor het eerst in ons leven GROEN bier hebben gedronken. Nog een heel andere ervaring die we daar op hebben gedaan was the world’s fastest hand dryer. Mijn God, je stopt je handen daaronder en je mag blij zijn dat je vel nog aan je botjes vastzit! Maar wel binnen 5 seconden droog he ;)
We hebben toen echt een ontzettend leuke avond gehad, want na een paar drankjes in de kroeg genuttigd te hebben, zijn we nog bij Annie’s boyfriend Jon in de hottub gedoken. (Saillante detail dat de vader er net nieuwe chemicaliën in had gegooid die nogal aan Marleen ‘gehecht’ bleken te zijn, maar iedereen is er zonder ‘kleer’scheuren vanaf gekomen en nu kunnen we wèl zeggen dat we op de avond van 16 maart in een jacuzzi hebben gezeten. Ha!)

Verder mochten we verblijven in het meest pittoreske huisje ooit! Denk aan het Sprookjesbos in de Efteling (Conny!): klein huisje, rood met wit geruite gordijntjes, ouderwetse meubeltjes en veel prullaria…het zou zo in het openlucht museum in Arnhem kunnen staan ;)

Helaas was die volgende dag alweer de dag waarop Marleen terug naar Nederland vloog… die week is echt voorbijgevlogen en ik zou hem zo weer over doen! Marleen, ik vond het echt supergezellig, meis!
Nadat we haar op O’Hare hadden afgezet, zijn Annie, Jon en ik teruggegaan naar LaGrange alwaar we een heus Saint Patrick’s dinner hebben genoten. Dit houdt in: corned beef, gekookte aardappelen, groene kool en Iers sodabrood. Zowaar duchtige Hollandse pot dus! ’s Avonds barstte de feestgeneugten pas echt los. Iedere Amerikaan is ‘opeens’ Iers en jong en oud verkassen naar de kroeg om, jaja. GROEN bier te drinken (Sorry, ik kan er maar niet overheen komen…). De volgende dag lekker uitgeslapen en loze kookprogrammas op de tv gekeken. (Jeetje, wat was dat lang geleden zeg! Heerlijk!) En ’s avonds de auto (geen bus deze keer!) gepakt en teruggereden naar hometown IC.

En daarmee eindigde Springbreak. Voor de foto’s van dit avontuur gaat u naar:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PUT6BPVM

Dit weekend zal waarschijnlijk ook Hoofdstuk 2 – The Two State Rivalry gepubliceerd worden om anderhalve maand zonder leesvoer goed te maken ;)

Fijn weekend allemaal!
Liefs, Janneke

  • 13 April 2007 - 06:24

    Ilse:

    Klinkt weer allemaal super!! En groen bier met St. Patrick's day ja???? Dat hadden ze zelfs in Ierland niet!!! Have fun nog daar!
    Grtz. Ilse

  • 13 April 2007 - 06:28

    Ilse:

    Wor trouwens wel erg jaloers als ik die Chicago foto's zie hoor!

  • 13 April 2007 - 08:33

    Sanne G:

    heeej jansje!
    wat goed dat je weer n verhaal op je site hebt gezet, dat klonkt goed die spring break van jou! ik snap helemaal dat je vol bent v t groene bier, het ziet er ook niet uit!! smaakte t wel gewoon?
    nouja, gezellig om je gisteravond op msn te spreken en ik spreek je snel weer hoor. we drinken n biertje op je volgende week in nijmegen!
    xx san

  • 13 April 2007 - 10:48

    Sanne A.:

    Heej Jans,
    HIer zat ik op te wachten!! Fijn om te horen dat je zo'n leuke Springbreak hebt gehad. En natuurlijk altijd fijn om vermakelijk leesvoer te hebben als ik aan het werken ben ;) Ga nu de foto's bekijken!! En ik laat het je nog ff weten van skype!
    xx San

  • 13 April 2007 - 10:52

    Sanne A.:

    Wilde dit toch nog even kwijt: leuk nieuw kapsel en gave bikini!!! Enne 6 uur in de Greyhound is nog niks, probeer eens 4000 km ;)
    Spreek je snel!!
    xx San

  • 13 April 2007 - 14:05

    Jorien:

    Hey Jan!
    Leuk weer wat van je te horen, lang geleden!
    En leuk zeg, al die reisjes enzo! Foto's zien er goed uit zeg!
    XX Jo

  • 13 April 2007 - 16:02

    Marleen:

    Wat een mooi verhaal! Heel herkenbaar! ;)Hihi wel handig zo'n reisverslag! En dat ik 1 hoofdstuk van jouw Amerika-boek mag uitmaken dat kunnen niet veel anderen zeggen..
    Die foto's van Annie en Jon en die van de hottub had ik nog niet gezien. Echt heel leuk! Oh ik wil terug!!
    Het was geweldig Jans! :)

    Dikke kus en big hugs!
    Marleen

  • 14 April 2007 - 04:09

    Stephan En Nanda:

    Ha Jans,
    klinkt allemaal weer erg gezellig! En nu in de boeken jij!!! En als je daar genoeg van hebt, kan je altijd nog een groen biertje nemen...

    Groetjes

  • 14 April 2007 - 14:13

    Marieke:

    Heeej Jans!! Leukeleukeleuke verhalen weer! Heb helemaal zin om zelf ook the states te gaan verkennen:D En idd een zeer gaaf kapsel, maar heb je wel fooi gegeven bij de kapper (volgens Kelly heel gebruikelijk...) Heb nu al zin om je volgende verhalen te lezen en daar heb ik alle tijd voor want nou heb ik n weekje vakantie!

    Spreek je hopelijk snel weer een keertje!
    xx Mariek

  • 16 April 2007 - 12:36

    Els:

    Als professioneel getraind literaire criticus mag ik zeggen dat hoofdstuk 1 door de keuring is en dat we in spanning wachten op hoofdstuk twee! :)

  • 16 April 2007 - 18:59

    Jasper:

    Ik zie dat je al redelijk wat 'slang' van mij hebt overgenomen (C-town;)) Het begint toch te kriebelen he. Looking forward to Chapter 2!
    Kiss from stormy Maine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 30012

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: