Hoofdstuk 2 - The Two State Rivalry - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 2 - The Two State Rivalry - Reisverslag uit Iowa City, Verenigde Staten van Janneke Jegen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 2 - The Two State Rivalry

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

17 April 2007 | Verenigde Staten, Iowa City

Na weken campagne voeren om Jasper zijn tweede(!!!) springbreak in Iowa door te laten brengen, was het masterplan geslaagd! Hij had besloten om 23 t/m 30 Maart naar ons graanstaatje te komen EN hij bracht wat extra gezelschap mee: Bart van de Camp, geschiedenisstudent aan de RU en Jasper’s mede-koulijder in Maine.

Nu deel I van het plan voltooid was, diende deel II zich aan: Waar ga ik ze in godsnaam mee vermaken? Ik moest er natuurlijk wel voor zorgen dat Iowa een beetje goed uit de verf zou komen. Maar zoals ik al eerder zei, verkeren wij in de graanstaat; eindeloze velden vol met maïs en zo af en toe een dorp (want meer is het niet), zoals Iowa City. Populatie: 60.000 waarvan 50% student. Dat laatste bleek mijn redding te zijn, want veel studenten, betekent veel feestjes :D De eerste avond was het dan ook meteen raak hoor: er werd een kroegentocht georganiseerd voor alle nursing students. Aangezien Aag & ik wat connecties hebben, hadden we geregeld dat wij mee konden. Achteraf gezien erg overbodig aangezien we in de eerste kroeg bleven hangen tot sluitingstijd. Ach, we hebben er in ieder geval een stoer shirt aan over gehouden :P.

De volgende dag vielen we ook met onze neus in de boter: Sidney vierde zijn verjaardag. Dus wij weer op naar de kroeg, nadat we een potje beerpong hadden gespeeld. Deze ontzettend populaire indrink-sport is welbeoefend door onze vrienden uit Maine. Voor Aag en mij was het echter de eerste keer. Men neme een paar plastic bekertjes, vult die met bier, maakt twee teams. Vervolgens strijden de twee teams tegen elkaar door een pingpongballetje in de tegenstander’s bekertjes te gooien. Als dit is gelukt, moet de tegenstander het bier uit dit bekertje nuttigen. Het doel is natuurlijk zsm alle bekertjes van de tegenstander weg te spelen. Misschien een leuke tip voor een regenachtige zondagmiddag ;) Het avondje in de kroeg eindigde nogal vroeg voor de verandering: we verlieten de kroeg vóór sluitingstijd (1.30u) om naar het beerpong appartement terug te keren voor enkele slaapmutsjes. Dit was achteraf gezien niet het allerstrakste plan, want onze aanwezigheid werd niet op prijs gesteld door één van de bewoners die om 2u zat te studeren (???). Maar ach, wij konden zo weer vertrekken he. En dat was ook wat we deden haha :)

Het weer die week was fenomenaal! Dik in de 20 graden (Celsius wel te verstaan) dus de zomerse geneugten zoals een potje voetbal, een potje frisbee en een bbqtje passeerden de revue. Verder hebben we op één dag nog twee echte Amerikaanse sporten beoefend: discgolfing en bowlen. De meeste mensen zullen de laatste ‘sport’ wel kennen, maar de eerste vereist een nadere beschrijving. Ikzelf had er nog nooit van gehoord, totdat Steve, mijn compañero de español, vroeg of de jongens en ik zin hadden om deze ‘sport’ de volgende dag met hem te gaan beoefenen. (Ik had hem verteld dat Jasper en Bart in town waren en toen bood hij dit uitstapje spontaan aan. Erg leuk :)) Na kort overleg, en gebrek aan alternatieven ;), besloten we de uitdaging aan te gaan. Discgolfing is, zoals de naam al doet vermoeden, een combinatie van golfen en een disc gooien (= frisbeeën). Men neme een golf parcours met ipv holes ijzeren mandjes. Het doel is om je frisbee in zo weinig mogelijk worpen in desbetreffend mandje terecht te laten komen. Wij als groentjes speelden het natuurlijk weer voor elkaar onze frisbee niet rechtstreeks in het mandje te gooien, maar in 1) de boom en 2) de blubber. (Alles in één keer goed doen is ook maar zo saai. Wij houden zo het leven spannend! :P) Een zeer amusante en enerverende ervaring. In de zomer van 2008 kunt u wellicht het frolfen, zoals het ook genoemd wordt, zelf uitoefenen op het parcours dat door ons opgezet gaat worden ;)

Tegen alle verwachtingen in hebben we niet alleen maar gelamd… We hebben waarempel ook nog wat cultuur opgesnoven in Iowa City: het Art Museum werd met een bezoekje vereerd. Want ook al zitten we in Iowa, we hebben hier wel een heuse Pollock, Rothko, Hartley en natuurlijk local Grant Wood. (Ff de kennis van 20th Century American Art and Architecture testen mensen ;)) Daarnaast zijn we ook nog naar een heuse opera geweest. La Bohème zorgde nog voor wat hilarische conversaties in opera-stijl, uiteraard vastgelegd op video. Helaasch kan ik deze niet plaatsen, dus zullen jullie moeten wachten tot in juni. Of je vraagt Bart en Jasper even voor een re-enactment ;)

Deze culturele input moest daarna wel ff inzinken hoor. (Acteurs die al zingend een verhaal ten tonele brengen zijn nogal overweldigend. Vooral als de leading lady op dergelijke toonhoogten zingt dat je trommelvliezen het haast begeven :S)Om dit proces wat te bevorderen, zijn we nog naar One Eyed Jake’s gegaan. In deze kroeg hebben we twee nogal bijzondere ervaringen meegemaakt. Allereerst zagen we de politie binnen komen en iedereen controleren op leeftijd. Bart en Jasper vonden de officers nogal interessant en wilden graag met ze op de foto. Nu is dat natuurlijk hoogst ongebruikelijk, vooral omdat de politieagenten vaak wat sjaggie zijn, maar als naïef Nederlands uitwisselingsstudentje krijg je warempel alles voor mekaar! Bravo Bart en Jasper ;)
Helaas werd die avond het idee dat barpersoneel zo vriendelijk is, ernstig ontkracht. Men doet hier niet aan een laatste ronde; opeens gaan de lampen aan en wordt je verzocht te vertrekken. Wij hadden net een drankje besteld en wilde die graag nog opdrinken. De bouncer tolereerde dat helaas niet. Het gevolg: Bart’s drankje werd over de bar gegooid en Bart hardhandig de deur uit gewerkt. Beetje vreemd dat Jasper en ik er rustig naast stonden en het er bij ons een stuk minder dreigend aan toe ging. Hmpff.. rare Amerikanen ook :S Achja, zulke avonturen leveren tenminste wel nog wat sterke verhalen op ;) En ik denk dat ik wel mag zeggen dat dit incident niet heeft afgedaan aan de algehele impressie van Iowa…

De titel van dit hoofdstuk is natuurlijk niet voor niks “The Two-State Rivalry” want Jasper en Bart waren nu in de gelegenheid hun situatie in Portland, Maine, te vergelijken met die van Aag en mij in Iowa City, Iowa. Uit de opmerkingen van de mannen heb ik kunnen concluderen dat Iowa City:
- hemels eten serveert in de plaatselijke Refter
- het ‘echte’ Amerika gevoel uitdraagt
- moderne residence halls heeft
- en nog modernere lesgebouwen ivm Portland.
Daarentegen biedt Portland natuurlijk de voordelen:
- dicht bij de zee ligt (strandwandelingen!)
- het ‘echte’ New-England gevoel uitdraagt
- je binnen een mum van tijd je in Boston en wereldstad New York bevindt.
Als je het maar naar je zin hebt, dan is het goed. En dat hebben we het allemaal! En deze week samen was ontzettend gezellig en absoluut een week om nooit meer te vergeten :D

En dan nu: Picture time!!! http://www.mijnalbum.nl/Album=WVBCFSKZ&edit=1

Vanuit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat jullie je in NL ook goed vermaakt hebben de afgelopen dagen: 30 graden!!! Heerlijk! Ik zou zeggen: geniet er met volle teugen van, want je weet nooit hoelang het duurt. (Je leeft in NL he?! ;))
Hier in de U.S. gaat het er ook heet aan toe, letterlijk en figuurlijk. Naast het feit dat het deze dagen heerlijk weer is met temperaturen in de 20 graden, heeft vandaag “The most deadliest and bloodiest shooting in American history” plaatsgevonden. Een of andere gek heeft op de technische universiteit in Virginia 32 mensen vermoord alvorens zichzelf om zeep geholpen te hebben. Jakkiebakkie. Ik ben benieuwd wat voor consequenties dit allemaal zal hebben. Dit bewijst wederom dat het recht om een vuurwapen te bezitten toch echt nog eens in overweging genomen behoort te worden… Ben blij dat ik strakjes dan toch weer lekker onbezorgd in Nijmegen rond kan wandelen. Vijf maanden in Amerika leert je Nederland toch wel echt waarderen. Ben er maar trots op dat jullie daar wonen! Ik voeg me over 8 weken met groot genoegen weer bij jullie ;)

Kus Jans

  • 17 April 2007 - 05:50

    Alessa:

    Hey Jans!!
    wat een avonturen weer! Wel beter joh, dat jullie nu 20 graden boven nul hadden in plaats van onder!
    Jullie opera t-shirts zijn trouwens wel beeldig! ;) aan de foto's te zien hebben jullie je goed vermaakt!
    Ik kijk uit naar 28 mei!! Dan zie ik je eindelijk weer!

    Kus Alessa

  • 17 April 2007 - 06:51

    JJ:

    Beerpong baby! Ik ga jullie asap Quarters leren;) Echt super erg van die shooting op VT. Loyola doet een gift sturen. Ben je al pumped voor Aruba? I am!

  • 17 April 2007 - 07:09

    Sanne:

    Jeetje zeg, dat je over 8 weken al weer terug bent! Wat gaat de tijd toch snel!! Maar voor mij wel gunstig natuurlijk want na 10 maanden wordt het onderhand wel weer eens tijd om in real life bij te kletsen ;)
    Anyway, leuk verhaal & leuke foto's!!! En relax dat het eindelijk niet meer zo'n vrieskist is daar!! Spreek je snel!!
    xx San

  • 17 April 2007 - 08:50

    Mariek:

    Wowwww over 8 weken al terug meid?? Dat gaat echt tering snel, maar weet je wat dat ook betekent...dat ik over 8 weken dus jarig ben, haha:D:D Maar ik mis je wel hoor, zeker na al deze leuke verhalen dus ik moet zeggen een leuker verjaardagscadeau kan ik me niet bedenken!! Super dat alles daar nog zo leuk is en ik zal je weer snel op de hoogte gaan houden van al mijn (niet zo heel spectaculaire) avonturen!!

    KUSSSS, Mariek

  • 17 April 2007 - 11:23

    Mam:

    Vreselijk "zwaar" hebben jullie het gehad
    met elkaar.Leuke foto's!
    8 weken en dan alweer thuis, zal wel tegenvallen hier in Venray maar wij zijn blij als je weer terug bent.

    Kus x

  • 17 April 2007 - 12:36

    Aag:

    4 weken nog en dan op roadtrip.......jiehaaaaaaaa! :D

  • 17 April 2007 - 14:43

    Jasper:

    Ik zou het niet erg vinden om weer eventjes terug te komen:)

  • 17 April 2007 - 17:09

    Pap:

    Ik zie, ik zie, ik zie...........
    wel weer een hoop nieuwe kledingstukken!!

    Pap

  • 17 April 2007 - 18:09

    Conny:

    Hey Jans! Oh wat heb je toch een ontzettend leuk kaartje gestuurd:D Kei lief en kei dank je wel natuurlijk! Echt helemaal happy de peppy :)
    Leuk om te horen dat ook de Efteling-huisjes Amerika hebben bereikt!!
    Ben al een aantal keren langs Venray gereden en moest altijd aan jou denken natuurlijk! :)
    Nou meis, we mailen enzo!
    Mis je,
    xxxxxxx
    Conny

  • 19 April 2007 - 16:47

    Jeroen KNUS:

    zat ik zo lang op een update te wachten, kijk ik een weekje niet, krijg je een heel boekwerk! vet;)
    spannend om alles te lezen, ennneh beerpong wil ik wel eens proberen USA vs KNUS??? Audrey is er vast ook wel voor in! hehe

  • 20 April 2007 - 20:42

    Sanne:

    hej jans,
    nog maar 8 weken, dat klinkt gelukkig voor ons niet zo lang meer! gelukkig ook maar, want alessa gaat ons ook alweer over n paar dagen verlaten, dus dan blijven we nog met maar héél weinig vriendinnen over.. en we missen je gewoon hoor, was dinsdag met marieke, anouk en ales op stap in nijmegen, wat natuurlijk erg gezellig was, maar toch jammer dat jij er niet met n biertje in je hand bij stond... nouja, we gaan het weer lekker inhalen als je terug bent hoor!!
    xx san

  • 24 April 2007 - 11:40

    Els:

    Hahha.. yeah, sounds perfect, maar toch, ik kan niet wachten om over tien weken(snik, als jullie al thuis zijn zit ik nog in m'n finals :S) weer lekker te terrassen bij Camelot en de rest :D..
    Owh, en natuurlijk de pokernights :D.. ik ben hier wekelijks aant trainen, dus prepare to get your JackDaniels-filled ass whooped !:D
    Dikke zoen en tot over twee weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Woehoe! 5 januari vertrek ik voor 4 maanden naar Iowa City, Iowa, USA om daar te gaan studeren aan de University of (jaja, je raad het al :-P) Iowa! WAAR? denk je nu zeker?! Laat ik zeggen dat ik naar het Ysselsteyn, Limburg, van Amerika vertrek. En we weten allemaal wat betekent: tons of fun :) Uiteraard gaat er wat geblokt worden, maar oh wat ga ik een avonturen beleven met Aag --> mijn allerbeste vriendinnetje die mij vergezeld op dit avontuur! En niet te vergeten mijn kleine gele badeend Nappie D (zie foto). En om het verhaal nog mooier te maken: vanaf 10 mei gaan Aag + Jasper en JJ (onze friends die ook in de States studeren) + moi ook nog eens door Amerika treinen mèt een klein uitstapje naar Alessa die op dat moment op Aruba stage loopt. Kan het leven nog mooier??? Ik heb er zin an :)

Actief sinds 26 Juni 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 30010

Voorgaande reizen:

03 Juli 2009 - 01 Augustus 2009

CISV zomerkamp

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Spring Semester @ USA

15 Juli 2006 - 15 Augustus 2006

Australia

Landen bezocht: